lørdag 24. september 2011

100 dager igjen av året - og hva så???

Det er sånn cirka akkurat hundre dager igjen av året 2011. Det året jeg ikke skulle kjøpe noe unødvendig. Et år til sparing, innsikt og utsikt - og til handling - bare ikke i butikkene. Hva skjer når året er over og jeg har "lov" til å kjøpe unyttige ting igjen???
vil jeg løpe ut og handle så fort butikkene åpner på nyåret???
Det kommer selvsagt til å være ett og annet jeg kommer til å unne meg til neste år - som jeg ikke har brukt penger på i år. Men jeg håper - og tror - at jeg rett og slett har begynt med en bedre livsstil.

Jeg kommer til å fortsette til å kjøpe sunn, fornuftig mat. Der jeg kan vil jeg også kjøpe rettferdig og heller betale litt mer. Feks sukker, te og kaffe. En god kombinasjon av kortreist mat - der det er fornuftig og bra - og "langreist" for å støtte gode næringer i andre land, tror jeg er bra.

Når det gjelder hudpleieprodukter skal jeg forsøke å ikke handle ting som etterlater spor i naturen - og som jo heller ikke er så bra å smøre på seg! Det finnes en rekke produkter på markedet her nå. De koster ganske mye - men ikke mer enn de salongproduktene jeg kjøpte før!

Klær: Der vil jeg forsøke å handle kvalitet - og også her heller betale litt mer. Jeg vil så langt som mulig ikke støtte kjedebutikker som står på lista over de bedriftene som utnytter arbeidstakere i fremmede land. (Bedrifter som presser prisene så langt ned for at vi skal kunne impulskjøpe mye mer enn vi strengt tatt trenger!)  Hvorfor ikke betale det en vare er verd - og gi arbeiderne en anstendig lønn?
Fretex og loppis er selvsagt helt ok!

Sko, annet fottøy og fritidsklær skal jeg vel kjøpe når jeg trenger det. Og jeg vet at det finnes bedrifter (som feks Stormberg) som har en god bedriftskultur - og til og med satser på gjenbruk og panteordninger for gamle klær!

Jeg kommer til å foreta noen feriereiser. Men jeg skal satse på å reise sjeldent - og bli i landet en stund! Det er bra at vi "rike turister" legger igjen litt penger i de landene som ikke har gull, diamanter eller olje - men hovedsaklig kan tjene penger på turistinæringen. Håper å få til en tur til Gambia sammen med datteren og svigersønnen min til neste år :)

Hårklipp, restaurantbesøk og hudpleie kan jeg også spandere på meg en gang i blant - for det er å betale for tjenester - og forurenser ikke det minste!

Jeg kommer kanskje til å kjøpe meg en ny mobil eller til og med et digitalt kamera. Jeg tror ikke det er så veldig forurensende (?) - og å fotografere er en viktig og lite ressurskrevende hobby.

Bil? Vet ikke ennå... Så langt har jeg klart meg veldig bra uten... Må kanskje bli en "timeshare-bil" eller EL-bil, da? Men sannsynligvis ikke i 2012...

Og: Nei! Jeg kommer ikke til å sitte og se på klokka på nyttårsaften for å glede meg til å begynne å SHOPPE igjen...

Jeg savner ingenting materielt !!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar