lørdag 17. desember 2011

"Det vedkjem ikkje meg"...

... het det i et dikt jeg husker at jeg leste i ungdomstida. Jeg vet at jeg allerede da tenkte at jeg aldri ville bli en sånn som ikke brydde meg om andres lidelse - bare fordi det ikke berørte meg direkte...
...men litt skiføre hadde jo vært fint ;)...

Derimot får jeg den følelsen av at det ikke har med meg å gjøre når jeg går gjennom et shoppingsenter. Jeg synes ikke det er noe særlig nytt eller fristende der ute... Det er ikke mange klesplagg eller ting som er så ekstraordinære, originale eller forlokkende at det frister meg å hoppe på den karusellen igjen...

Jeg er konsekvent på handletur med ferdigskrevet liste over det jeg skal ha. Ingenting som ikke står på lista (hvis ikke det er mat etc som jeg trenger og har glemt, da) blir kjøpt inn av meg...

Når jeg tenker etter hendte det før at jeg gikk i klesbutikker bare for å se om det var noe nytt, fint - eller noe jeg ikke hadde tenkt på at jeg kanskje kunne ha lyst på...
Det er det iallefall slutt på!
Og det er bare befriende :)

2 kommentarer:

  1. Eg nyt kvart eit ord. Sist veke var eg på sokalla reunion med nokre tidligare gode og nære kvinner. Me er yrkesaktive og passert middagshøgda. Hadde ikkje sett kvarandre på eit par år.
    Tru det eller ei,-opningstemaet var kva ein hadde handla inn i det siste. Av design møblar, div importerte matvarer, kle osv.osv. Alle var så slitne i kvardagen, -men dei gav uttrykk for at det var viktig for dei og del av deira fritid,--Det å gå og handle.
    Holy shit, eg har landa på feil planet no når eg nærmar meg 55 år. Eg vil ikkje nyte fridagane på handlesenter.Eg nektar å la meg presse til å kjøpe det siste. Eg likar design,er sjøl kreativ og kan spare opp til eit innkjøp,--men å la innkjøp og tankar om det ta mi fritid....NEI.
    Eg kjenner same bismaken som deg Siri, når eg ei sjeldan gong går igjennom kjøpesenter. Har du forresten sett blikka og ansiktsuttrykka til våre medmenneske? Smiler dei? Nikkar dei? Verkar dei glade og nøgde...?
    Ha ei god jol og håpar at inspirasjonen du gjev meg vil ramme fleire. Tenkt på å lage ei lita bok eller hefte om dine erfaringar.
    DIY leve utan ytre krav? Klem GM

    SvarSlett
  2. Tusen takk for langt inspirerende innlegg ! :) :) Kjenner også den følelsen av å møte og ha samvær med noen mennesker der samtalene bare dreier seg om hva man har kjøpt... Merker at jeg velger meg mer bevisst nå hvem jeg vil tilbringe tid sammen med - og hvilke samtaler jeg vil bruke energi på! Og bok/hefte... kanskje det? ;)
    Klem fra Siri

    SvarSlett