søndag 15. januar 2012

Soltilbedelse på lavt nivå... kan anbefales!

Helt siden lenge før egypterne tilba sin solgud RA - og fram til vår hjemlige "la ditt ansikt lyse over oss" - har sola vært (og er selvsagt fortsatt) et midtpunkt i vår tilværelse...
Januarsol - en mild venn :)
...Sola er jo eneste sikre grunnen til at vi i det hele tatt eksisterer - og det er jo i seg selv en god grunn til å "tilbe" den - på så mange nivåer.. Selv synes jeg den er aller mest tiltalende når den er på sitt aller laveste, faktisk... Sol-oppganger og solnedganger - og i de månedene den henger lavt på himmelen hele den lille tida vi ser den  - sånn som i dag.

Jeg har ikke særlig mye utsikt fra huset mitt - og noen ganger kommer sola nesten ikke til i det hele tatt i løpet av dagen her jeg bor. Men jeg er så heldig at jeg har en kjempestor "bak-hage" her som kalles skogen! Der har jeg fått mine faste steiner og stubber der jeg får litt utsikt - og der jeg vet at sola treffer på de forskjellige tider i de forskjellige årstider. Noen ganger har jeg gått meg varm og kan sette meg på et sitteunderlag. Og noen ganger kan jeg bare lene meg til et tre og nyte de energigivende strålene...

Har du ikke meditert så mye - og gjerne vil komme igang - kan jeg godt anbefale denne "sol-renselsen". Den fungerer nok best utendørs akkurat på slike tidspunkter når sola ikke er på sitt sterkeste (altså når den mest fungerer som lys  og ikke har så alt for mye varme).

Len deg til et tre eller sitt på et sted der sola treffer deg i ansiktet og lukk øynene. Pust rolig og tenk deg at sol-lyset treffer toppen av hodet ditt og langsomt skyller igjennom kroppen din. Tenk at lyset går igjennom hele deg fra hodet, ansiktet, halsen, skulderne, magen, ryggen, baken og helt ned igjennom bena - helt ut i gjennom fotsålene. Tenk deg at lyset renser - og tar med seg alt du ikke vil ha der - ned i bakken under deg. "Skyll igjennom" kroppen med "lysbølger" så lenge du vil.

En tre-fem minutter pleier å være nok til at jeg føler meg renere, roligere -  og jeg vet at dette er blodtrykknedsettende og gir et godt grunnlag for alle typer stressmestring! Husk at du også selvsagt kan gjøre dette mentalt hvor som helst - når sola ikke treffer stedet der du er også.

For sola - den er jo alltid der den er den!
Det er jo vi som beveger oss bort fra den med jevne mellomrom :)

6 kommentarer:

  1. Hei Siri,jeg så nå innslaget med deg i god morgen Norge.Jeg syns det er flott det du har gjort og skulle ønske flere kunne gjøre det samme.Jeg ble litt inspirert,men jeg vet ikke om jeg greier det like bra som deg.Men jeg har lyst forbedre meg på flere områder i livet.Jeg har ingen jobb for tiden og da har man ganske dårlig råd og man tenker gjennom alt man handler.Man blir ganske kreativ.Ønsker deg kjempemasse lykke til,det du gjør nytter.Klem fra Karin

    SvarSlett
  2. Takk! Jeg kjenner mange som gjør som meg - uten å få noe særlig til overs... heldigvis sa en av dem også at hun følte det som en støtte i fjor når jeg også levde så enkelt - og det var godt å høre... det kunne jo like gjerne virket provoserende at jeg liksom er så "flink"...
    Jeg sender alle gode tanker til deg:) Klem fra Siri

    SvarSlett
  3. Hei Siri - ser ut som vi har endel til felles. ;) Gleder meg til å lese mer i bloggen din. :)

    SvarSlett
  4. Hei Siri,
    Så kos å se at det er blitt flere lesere og kommentarer her inne!Der ser du at rampelyset kan ha sine fordeler:D Så deg på God morgen Norge jeg også vet du og har blitt enda mer faschinert av hvor tøff og klok du er!Synes det er enestående med oppmerksomhet fordi det er nettopp slike forbilder som deg vi trenger mer av i media:)
    Tusen takk for meditasjonSOLtips!deilig å forestille en lysbølge som går igjennom kroppen, skal absolutt prøves:)

    SvarSlett
  5. Ja, takk ;) hyggelig med flere lesere - selv om de gamle, trofaste selvsagt har en helt egen utstråling ;) ...Og ikke minst: Den gode sak - som opptar meg og alle dere som leser og støtter meg - den er det viktig å spre! Og det er veldig oppmuntrende for oss at mange er så interessert! Det skjer noe positivt nå :D !!!

    SvarSlett