mandag 2. juli 2012

Så inni torvmyra deilig!

Jeg vet ikke om det er bare meg... men etter min mening burde alle som ikke kan erindre om de egentlig vet hvordan en fuktig, solvarm torvmyr lukter - oppsøke en så fort de bare kan...!
Torvmyr er ikke alltid så fotogen - der er det lukta som er viktigst!
Men bjørnemose gjør seg hjertelig godt på bilder...
Jeg synes at jeg har det bra. Etter min målestokk er det aller meste på plass i livet mitt. Lykke er noe jeg opplever i korte glimt. Det er en flyktig følelse som plutselig er der... og som på en måte farer fort forbi. Likevel føler jeg at jeg på en eller annen måte tar den med meg videre, husker den - og tilogmed kan gjenskape den i gode øyeblikk...

For meg kan det være noe så enkelt som lukta av torvmyr som gir meg denne lykkefølelsen. Torvmyr lukter søtt; fjell, skog, multebær - og alt som er friskt og rent i naturen på en gang...
Men lykke kan også være det å ligge på et solvarmt, utrolig glatt svaberg - som passer kroppen akkurat - mens en fønvind stryker over meg... Eller når badetemperaturen endelig plutselig en dag er over 20 grader - og jeg kan svømme utover og utover i fjorden - uten å bli kald eller å møte brennmaneter - for de liker ikke varmt vann! (Dette er det forresten lenge siden jeg har opplevd... gleder meg til neste gang!:)

Kanskje folk som jager lykken - i det vide og brede - til lands og til vanns - tenker at lykke skal være noe konstant, en tilstand som varer og varer...?

Kanskje de ikke forstår at det bare kan være lukta av torvmyra i et kort øyeblikk !?

2 kommentarer:

  1. AAAAtsjoooo!! ;o) Ramsalt hav og lukta av tang for min del...Pollenallergiker her, men med endret kosthold og forhåndsregler klarer æ mæ nesten uten medisiner ;o) Men akk som æ savne å lukte på blomster..Det aller beste som finnes er å stå ute rett etter ei regnværsnatt og bare LUKTE. Da går det helt fint før varmen tar tak, alt blir tørt og ulumskheter flyr inn i neseborene mine i form av sporer og støv.. Ha ei fin uke, klem (PS: klarte ei hel UKE ved Rivieraen UTEN å kjøpe en eneste ting eller klær. Kjennes deilig..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Æsj .. ja synd for dem som ikke kan lukte på hva man vil;-) ...men tang er også en favoritt her!! Fortsatt deilig ferie uten kjøpestress :)

      Slett