torsdag 23. februar 2012

Mere rot!

Det er uhyggelig hvor fort rot hoper seg opp - selv om man nesten ikke kjøper noen ting!
Et merkelig stilleben av diverse fra mitt kjøkken...
...Nylig så jeg innsiden av mitt eget kjøleskap på TV. Greit nok at jeg ikke har fått utnyttet noen fridager slik jeg helst burde, men uansett synes jeg rot og søppel fortsatt hoper seg opp rundt meg hele tiden - selv om jeg ikke skaffer meg nye ting!

I matskapet for eksempel - ting havner ofte hulter til bulter. Og i badeskapene - selv om jeg har minimalt der nå - er det egentlig ingenting som minner om "feng shui" i skap og skuffer der inne ennå.
I det store "Simple living-manifestet" heter det;
"always declutter before organizing"...
Nå har jeg skjønt at det holder jo ikke å gjøre det bare en gang!
Min målsetting om å leve enkelt inspirerte meg tidlig til å begynne å kvitte meg med rot og uorden. Hver gang jeg rydder og får unna noen unødvendige artikler kjenner jeg at jeg at dette har jeg godt av. Jeg får det rett og slett bedre inni meg når jeg har mer orden i kriker og kroker i huset mitt også!

Men da jeg våknet i dag kjente jeg en smule frustrasjon over at det tar så lang tid å komme helt i mål - og den gamle skammen over at jeg har rotete, støvete plasser som jeg er redd andre skal se overmannet meg...

Da måtte jeg snakke fornuft med meg selv og minne meg på at det er greit å la ting ligge når man har viktigere ting å tenke på. Og det sikkert er sånn at alle har noen ting de ikke er stolt over...? Og det å tåle å ha litt rot her og der - det kan til og med være et sympatisk trekk - og få andre til å føle seg mer avslappet og vel...

I tillegg måtte jeg minne meg selv på at det faktisk fortsatt er ganske ryddig i inneboden, under trappa, i stua og på soverommene...
Og så har jeg jo en krevende jobb med masse ekstraoppgaver, reiser og oppdrag jeg har påtatt meg frivillig.
Og så har jeg vært litt syk...
Og brukt tid på andre...

Så alt i alt er vel litt skap-rot ikke så mye å snakke om, egentlig...
Når jeg setter igang tar det sikkert bare noen timer å få orden på disse skamplettene...
Men nå som jeg er blitt så følsom for hva som gjør at jeg har det bra og ikke - kjenner jeg godt at for mye surr i skap og skuffer skaper ubehag - og gjør at jeg ikke finner roen helt...

Så da er det vel tid for å rydde litt igjen, da. Og minne meg selv på at det er sånn det er med husarbeid... man kan jo faktisk aldri regne seg som ferdig...

Det er en konstant prosess.
Som med det meste her i livet :)
Og her et bevis på at jeg iallefall har rydda litt i badeskapet i dag ...
og ikke bare sittet og hørt på radio og vært på nettet ;)

2 kommentarer:

  1. Hei! Det er morsomt å lese det du skriver. Rot kommer man liksom aldri helt i "mål" med. Det er selve livet tror jeg, rotet.
    Hyggelig at du skrev på bloggen min! Jeg er veldig glad for å høre fra deg hvis du baker brødet mitt:-) Hilsen Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jada - jeg er i tillegg til alt annet litt lat - så jeg liker veldig godt å bake ting som i tillegg til å være bra, sunt og godt er lettvint! Skal melde fra om jeg går igang med baking av brød etter oppskriften din, så klart ! Hilsen Siri

      Slett