onsdag 20. april 2011

Message from the receiver…

"DERES BIDRAG SKAL KOMME TIL NYTTE !"

Folk har begynt å gi meg ting i stor stil… En kommer på at han har sushi til overs - andre inviterer meg på tre retters middag - noen gulvplanker her og en lånebil der... mens andre igjen gir meg en togbillett eller en kaffe latte…
Smått eller stort... folk liker å gi !

Føles litt som den gangen Onkel Skrue oppdaget at han hadde for mye penger og måtte begynne å betale skatt hvis han ikke kvittet seg med noen… han sendte Donald ut med en trillebår  tusendollars som han skulle bruke opp – noe som viste seg umulig. For når du har penger så åpner det seg dører – og Donald klarte ikke å bruke ett eneste øre…

Så ”ille” er det ikke med meg…
MEN:
Jeg føler at det er på tide å gå helt inn i saken med å finne det gode formålet jeg skal bruke penger på ved årets slutt. Det jeg har merket er jo at folk liker å gi!
Det viser seg at folk har glede av å være snille! J
Og når de vet at jeg skal bruke en sluttsum på noen som trenger det mer – da er jo alle som er snille med meg også med og bidrar til det endelige prosjektet!

En av de utløsende faktorene til bloggen min var jo at jeg hørte på radioen en uttalelse om at nordmenn ikke er villige til å senke sin levestandard for at andre skal få det bedre. Jeg ønsket å motbevise dette i praksis (og overbevise meg sjøl om at jeg ikke er som ”folk flest”?)

Jeg har sett litt på forskjellige organisasjoner - og har bestemt meg for at en sum på ca. 25.000 er et fint bidrag til noe nyttig.  Jeg har sett at Plan kan bygge en brønn for en hel landsby for de pengene.
Forut kan sørge for utdanning for jenter på Sri Lanka, og jeg er helt sikker på at det finnes mange, mange gode prosjekter, men jeg vil bruke litt tid på å bestemme meg så jeg føler meg helt sikker på at jeg velger et formål der pengene virkelig gjør en forskjell for noen… Jeg har til og med tenkt litt sånn at det riktige prosjektet sikker dukker opp ”av seg selv” i sluttfasen…

Jeg hørte på radio om et foretak som heter "Isandi" fra en liten landsby i Sør-Afrika. De skal ha et utsalg i nærheten av Bogstadveien. Jeg tror det var en økonom som kom over en landsby der de laget fine håndtverksting – men de hadde ingen å selge til. Hun bidro til å starte en bedrift som nå driver seg selv. Det er ikke basert på almisser, men på samarbeid. Prosjektet ga arbeidsplasser der det ikke var noen fra før, og gjorde at arbeiderne ikke følte seg som maktesløse mottakere i etterkant. Det de trengte var startkapital og en forhandler i Norge.

Så det å skyte inn penger i et eller annet prosjekt der noen har ideen og pågangsmotet, men mangler litt av startkapitalen – det hadde vært veldig bra, synes jeg.

Nå trenger jeg altså råd og tips fra alle dere snille menneskene!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar