mandag 28. februar 2011

The art of doing nothing…

       Ja. Det er jeg blitt Ganske god til…
…men når jeg ikke gjør ingenting… hender det at jeg går inn og sjekker alle reglene i ”the simple living manifesto” som er å finne på nettet. Jeg ser nok en gang at mye av det jeg prøver på er i god harmoni med disse levereglene.
Men det blir mer og mer klart at miljøaspektet er ikke førsteprioritet hos de som har komponert dette ”manifestet”. Blant annet er det helt avsnitt om hvordan karbad kan berike kunsten å gjøre ingenting… vel og bra det, sikkert – men jeg har altså ikke kostet på meg et karbad siden jul, jeg… men jeg er jo ei dusjejente, så det har ikke bydd på de store kvalene her…
Eneste badet jeg har tatt i vinter har vært utendørs. Det er helt sant!

Det jeg ser er jo at dette spriket, mellom mine regler og ”simple living”-reglene, nok en gang peker på at det jeg driver med er flere ting på en gang:
Ikke bare ”simple living” men også ”redde verden”.
Ja, takk, begge deler.
Og for meg henger dette fint sammen: Jeg får endelig en oversikt over hva jeg egentlig trenger. Jeg får rydda i livet mitt. Jeg sparer miljøet og penger – OG jeg kan sannsynligvis hjelpe noen med mitt lille bidrag ved årets ende. I hverdagen betyr det jo bare at jeg konsentrerer meg om å gjøre mest mulig av det som er viktig for meg, altså:
  1. Å være sammen med menneskene som betyr noe for meg.
  2. Jobben min.
  3. Trening og friluftsliv.
  4. Å utfolde meg kreativt.
Samtidig forsøker jeg å rydde i det jeg har, skape orden og harmoni, meditere og kjenne etter hva som gjør meg lykkelig. Selvsagt møter jeg dilemmaer og etiske utfordringer. Men mest av alt føler jeg en stor letthet.
Når det gjelder min egen lykke må jeg faktisk stadig vekk må spørre meg selv: ”Kan det virkelig være så enkelt”?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar