mandag 10. oktober 2011

Ferdigmatforgiftning???

Etter en uke med et meget avslappet forhold til det som ble servert meg følte jeg meg rett og slett forgiftet! Jeg hadde vondt i leddene, svettet, fikk vondt i hodet - og kjente til og med smerter i nyrene da jeg la meg i går! Så i dag er jeg enda mer glad i den vanlige hjemmelagede - og tydeligvis ganske så sunne hverdagsmaten min :) 
Dette er sånt som magen min er vant til, liksom...

Når jeg tenker igjennom ukas engelske diett må jeg innrømme at den har bestått av temmelig mye som har vært dyppet, ristet, rullet og stappet med frityrfett... og mye av det som var i den boblende gryta var i tillegg ting fulle av karbohydrater... Kanskje ikke så rart at kroppen reagerte???

Det fikk meg til å lete litt på nettet - og hos Aftenposten fant jeg "Transfettets historie":


  • Hundre år gammel oppdagelse. Flerumettet plantefett omformes til fast, herdet plantefett ved oppvarming sammen med hydrogen og finmalte partikler av nikkel. I prosessen får fettet nye fysiske og kjemiske egenskaper.




  • Margarinene våre var fulle av herdet hval- og sildeolje med mye transfett. I dag regner man at den høye økningen av hjerteinfarkt i etterkrigsårene hadde sammenheng blant annet med øket forbruk av slike harde margariner.




  • Mistanken mot transfettets farer ble først luftet på 1970-tallet, men det tok lang tid før forskerne fikk gjennomslag. I boken "Hold deg frisk med riktig kosthold" beskriver professor Walter Willett transfett som spesielt bekymringsfullt. I en omfattende studie påviser han at kombinasjonen mye transfett og lite flerumettet fett øker risikoen for hjertesykdom med 70 prosent i forhold til et kosthold med lite transfett og mye flerumettet fett.




  • Transfett øker blodets LDL-kolesterol (det dårlige) og senker det gunstige HDL-kolesterolet. Triglyceridnivået i blodet øker også. Transfett øker dessuten kroppens produksjon av proinflammatoriske faktorer som bl.a. kan forsterke mikrobetennelser i blodåreveggen og dermed utvikling av hjerte- og karsykdommer. (Professor Berit Johansen)



  • Bånn appetitt!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar