onsdag 19. oktober 2011

Å herlige natt!

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker gratis-aktiviteten soving... 
men at jeg i likhet med en av hovedpersonene i Erlend Loes roman "L" stadig jakter på "det magiske K" er kanskje ukjent for noen...
natta!
"Det magiske K" er i følge Erlend Loe det antall timer en person sover under ideelle forhold - når de ikke blir forstyrret av noen eller noe...

Jeg tror ikke det er mangel på rynkekremer, dyre helsekostdrikker, kost-tilskudd eller supermat... Men jeg føler at ringene under øynene er blitt noe mer utpreget det siste året enn de var før...

Selv om jeg ofte går til sengs mellom 21.30 og 22 (og pleier å sove ganske rolig hele natta igjennom - uten å bli forstyrret) fram til klokka 06.30 - føler jeg meg likevel stadig vekk slett ikke opplagt eller utsovet når jeg våkner!
Så derfor har jeg også forsøkt det motsatte (tenkte kanskje det jeg drev med var "ugly-søvn" rett og slett) og ville prøve om jeg fikk poser, ringer og så trøtt ut fordi jeg sov for mye.
Dessverre var nok heller ikke dette svaret.

Det kan jo ligge i genene...
Alderen...
Drikkevannet...
For lite av noe...
For mye av noe annet??? 
Ikke veit jeg... 

...men så når jeg kom fra danmarkstur; kjempetrøtt etter å ha vært sosial, våken til langt på natt - og etter å ha nesten ikke sovet på to netter....
Hjemme i min egen seng, i fred og ro uten vekkerklokke - opplevde jeg en magisk og styrkende, god natts søvn. Det var helt annerledes. Drømmeløst. Fredfullt...
Og jeg våknet helt, helt utvilt - hele 12 timer etter med fred i sinnet.
Hvordan oppnådde jeg dette?
Og hvorfor er det ikke alltid sånn?

Jeg leste om hvite mus som ble fratatt drømmesøvn - og som ble helt forvirra. Og om forskere som har funnet ut at den drømmeløse søvnen også er viktig for læring.
Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det ikke bare holder å sove.
Hvorfor er kvaliteten på søvnen så viktig?

Og hva skjer om jeg rett og slett egentlig helst trenger sove 12 timer hver natt???
Hjelp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar