søndag 27. november 2011

Deilig... og litt skremmende samtidig!

...men hvor blir det av vinteren??? 
(PS: Disse bildene har jeg tatt idag - 27. november!)
Jeg var så varm når jeg kom til Bukkestitjern i dag at jeg fikk lyst til å bade!
Det er deilig når sola varmer og du må ta av jakka når du går gjennom skogen - og mosen er grønn - og gress og syre spirer i skogbunnen... men det føles litt unaturlig når det er første søndag i advent...!

Ikke for å mane den grønne mannen med ljåen på låveveggen, men det kan vel hende at det skjer noen alvorlige ting med klimaet for tida...

du grønne, varme vinter, goddag....?
Ganske snart møtes topplederne på klimakonferansen i sør-Afrika. Forskerne presenterer framtidsanalyser som ikke ser all verdens optimistiske ut... Men alle er enige om at det sannsynligvis ikke vil skje noe særlig med miljøinitiativene til verdens ledere av den grunn... De har alt for mye å tenke på for tida!

Klimaforskerne melder altså at været kommer til å bli både villere og varmere. Men de sier også at det nok er de snikende, små forandringene i klimaet vi skal være mest oppmerksomme på. De klimaendringene som kanskje ikke får de største overskriftene kan være de farligste, sier de som har greie på det. Tørke som går ut over matvareproduksjonen på lang sikt, for eksempel...

Mye å tenke på altså - så om jeg blir litt bekymret for at jeg kanskje ikke skal få gått på ski på en stund - så er det muligens ikke det verste..?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar