søndag 20. november 2011

Hvorfor gjør jeg dette???

Hva er vitsen med at jeg ikke kjøper nye sokker på et år - når andre reiser til London for å shoppe julegaver???
Jeg har iallefall ro i sjela...
Når vi hører på myndighetenes og økonomenes holdninger til finanskrisa - og om problemene folk har i andre deler av verden nå - er det ikke lett for oss vanlige forbrukere å vite hva vi skal gjøre!

Jeg har tatt et valg på egenhånd, men det viser seg jo at svært få mennesker tar sånne valg som meg.
Innslaget på radio i går var klippet sammen - og jeg hørte godt at jeg har lært en del dette året...
Nå vet jeg mye bedre hva jeg  brukte penger på før - OG jeg vet at det er greit å bruke penger på kurs, hårklipp, hudpleie, konserter, trening og alt som ikke skaper søppel!

Motivasjonen for meg for å fortsatt holde hardt på å ikke reise unødvendig, ikke kjøpe ting og dill eller klær jeg ikke trenger - er at jeg vil vise at det går an.
I og med at vi nå har en gryende diskusjon om miljøansvar og pengebruk også i Norge kan det jo hende at vi som bryr oss - og gjør noe - i alle fall kan inspirere og skape debatt.

Jeg tror at det nytter.
Og jeg tror at noe nytt vil tvinge seg fram.
Det må være mye å hente innenfor alternative energiformer, og mange arbeidsplasser å få innen gjenbruk, resirkulering og på bytte- og lånemarkedet?
For ikke å snakke om alle forsknings og teknologi-spirene som må ha mye inspirasjon å hente innenfor energisparing og gjenvinnings-industrien? Jeg tror mange ikke evner å se de mulighetene vi faktisk har til å skape nye, bærekraftige måter å leve på. Men jeg vet at selv det økonomiske systemet vi har nå er lydhør for forbrukerne. Hvis vi viser at vi vil kjøpe rettferdige, økologiske, brukte og levedyktige varer - så er det jo det markedet vil rette seg inn på!
En og en av oss blir mange - og tilsammen kan vi endre mye!

At jeg ser det sånn nå betyr at jeg er faktisk mer positiv til menneskeheten enn jeg visste...
Jeg tror vi har mulighetene i oss til å stanse før vi ødelegger oss selv...
Men da må vi tenke nytt NÅ!



2 kommentarer:

  1. Hei Siri! Jeg er kjølemontør av yrke! Hørte du hadde problemer med kjøleskapet? Har du fått noen til å se på det eller vil du jeg skal ta en kikk? Du fabla noe om at du trodde hele kondensatoren hadde gått fløyten? Unormalt, men mulig....

    SvarSlett
  2. Kompressoren! Død! Men nå har jeg fått meg et mer energi- og miljøvennlig skap, da :)

    SvarSlett