onsdag 9. november 2011

Et meget eksklusivt tilbud bare til meg!

Jeg føler at det trykkes på fra alle kanter. Kanskje er det årstiden. Eller kanskje er det det at jeg ikke har tenkt til å handle noe særlig på en stund som gjør at det føles ekstra trykkende?
"Sesam-sesam"???... Reklamemakerne forsøker seg på stadig nye triks...

Jeg ser jo på Tv en gang i blant. Også på kanaler som har reklame. Noen ganger synes det er ganske underholdende, men oftest synes jeg det er ganske masete. Det samme gjelder andre kilder: Jeg får også ganske ofte reklame dumpende ned i postkassa – og det selv om jeg for mange år siden har sagt «nei takk» til uadressert reklame. De som skal selge klær, bøker, sminke og helsekost finner stadig nye måter å markedsføre sine produkter på! Og så er det er akkurat som om reklamene er blitt mer og mer intense. Mer pågående – og nesten agressive på en måte. Eller kanskje føles det bare sånn fordi jeg er kommet «litt ut av det» med å kjøpe?

Mulig jeg er litt paranoid, men når jeg ser reklamer på Tv er det akkurat som om de snakker direkte til en som ikke har kjøpt noe på en stund. Jeg føler meg truffet og nesten litt forfulgt av alle disse budskapene som mer og mer intenst hevder at «det koster så lite», «dette kan du unne deg» og «nå er det virkelig på tide med noe nytt»...
Det samme gjelder den adresserte reklamen som kommer i postkassa. Den kommer oftere og oftere og blir mer og mer desperat, tydeligvis, siden jeg ikke handler noen ting...
«Kjære, vakre, vene Siri!
Her er et helt ekslusivt, meget ekstraordninært tilbud til deg
som en av vare aller, aller, aller beste kunder...etc»
Det er ikke grenser for hvor mye jeg skal få tilsend gratis - og alt dette med fullt navn og adresse og masse ekstrabonus til «bare meg»!

Vi er muligens på vei inn i en ny finanskrise – og politikerne liker det dårlig dersom folk slutter å handle ting de ikke trenger. Så det er nok i alle økonomers interesse at reklamemakerne treffer oss.

Men de lurer ikke meg.
Jeg kan godt kjøpe jeg.
Men ikke ting jeg ikke trenger...
Nei takk!

2 kommentarer:

  1. Haha Siri, du skriver såå morsomt:)) Jeg synes også at det meste av reklame virker utrolig masete og patetisk. Den hele greia fremstår jo så lite troverdig at jeg ikke fatter noen fremdeles blir påvirket av det de får i posten eller ser på tv.. eller greit nok barn og unge men vokse mennesker, virkelig? Har vi blitt så degenererte og forsøplet at vi ikke klarer å se manipulasjonene bak?Nei, jeg blir helt oppgitt altså!
    :)

    SvarSlett
  2. Takk ;) ja - det er ganske patetisk... og dessverre funker det jo på "nordmenn flest" - men de kjenner ikke vi ;D !

    SvarSlett