søndag 1. mai 2011

Gjestedilemmaer og frykt for å virke kjip…

Vanskelige situasjoner med uoversiktlige-økonomiske-dager-alarm!

Nå har jeg vært i en spesiell situasjon i en hel uke. Jeg har vært på jobb ca 24 timer i døgnet og jeg har vært vertskap for en lærer fra Finland. Det har vært aktiviteter for barn og voksne både tidlig og seint, og jeg har vært ansvarlig for mye av det hele – spesielt for de 32 barna som har deltatt.
Bøker - mitt alternativ til shopping på lørdag :)

Det er vanskelig å skille hva man bruker penger til privat og i jobbsammenheng i slike situasjoner. Når du har folk på besøk må du handle inn pålegg og ha noen friske lang-reiste tomater for eksempel. Man kan ikke servere gjestene fra Italia og Spania rester fra i går… og så videre. Nå er jo mesteparten av det jeg har handlet inn ting som blir dekket av jobb-budsjettet, men jeg kommer likevel i en interessekonflikt når jeg selv skal gå i butikken og handle inn - og når jeg deltar på kveldsaktivitetene med de voksne:
Det ble spist på restaurant …og det ble drukket kaffe-latte…

Hjemme hos meg ble det likevel ganske enkelt. Jeg synes det var litt kjipt om jeg bare skulle servere vann og hjemmebakt brød, men det meste lot seg likevel kombinere med en nøktern livsstil.

På lørdag ville noen av de besøkende gjerne gå på Storsenteret for å handle. Det gikk også greit, for jeg klarte å finne et kompromiss også her. Jeg fulgte dem dit – og mens de shoppet seg sånn passe smålykkelige - så gikk jeg til biblioteket. Der lånte jeg noen gode bøker, og etterpå satte jeg meg i sola (åh – den deilige sola J) og leste og slappet av til de var ferdige.

Alt i alt var det ikke noe behov for meg å bruke mer penger enn nødvendig, tror jeg... Det blir spennende å se når utgiftsoversikten er komplett! Kanskje sparte jeg til og med enda mer enn vanlig denne uka ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar