lørdag 21. mai 2011

Tilbake til kilden…

…for å lutres i det rene klare vannet hvis man skal snakke metaforisk…
Og i praksis for å sjekke hvordan det egentlig står til med de målene jeg satte meg for ca. et halvt år siden...
Målet mitt var det rene, ekte og viktige - både utenpå - og inni...
ikke alltid lett, men det er jo lov å forsøke...
Jeg ønsket å leve et enklere liv, men likevel ha det bra. Jeg satte opp en liste over de tingene som betyr mest for meg. Jeg ville gjøre mer av det som er viktig – og mindre av ting jeg ikke setter pris på. I tillegg ville jeg spare miljøet og bruke mindre penger. Mange mål, men jeg mente hvis jeg gjorde så godt jeg kunne – så skulle dette være fullt mulig.
Dette er de første punktene i manifestet om ”Simple living” som jeg forholdt meg til:

  1. Make a list of your top 4-5 important things. What’s most important to you? What do you value most? What 4-5 things do you most want to do in your life? Simplifying starts with these priorities, as you are trying to make room in your life so you have more time for these things.
  2. Evaluate your commitments. Look at everything you’ve got going on in your life. Everything, from work to home to civic to kids’ activities to hobbies to side businesses to other projects. Think about which of these really gives you value, which ones you love doing. Which of these are in line with the 4-5 most important things you listed above? Drop those that aren’t in line with those things.
  3. Evaluate your time. How do you spend your day? What things do you do, from the time you wake up to the time you go to sleep? Make a list, and evaluate whether they’re in line with your priorities. If not, eliminate the things that aren’t, and focus on what’s important. Redesign your day.
Jeg har det bra! Jeg føler ikke at jeg forsaker noe, og jeg føler at jeg har enda mer ro i livet mitt nå.
Det gjenstår fortsatt mye rydding og ordning rundt meg i hus og hage. Der tar det liksom ikke slutt, men på ett eller annet tidspunkt må det vel bli helt ryddig der også…?! Et lite problem er at jeg har av vært veldig flink til å sortere og rydde ut masse avfall (blant annet et illeluktende vegg-til-vegg teppe!) men nå har jeg jo ikke bil – så jeg får ikke kjørt lasset til søplefyllinga uten problemer…

Men min erfaring er at alt løser seg – så plutselig en dag dukker det sikkert opp noen jeg kjenner med en bil med hengerfeste - og så blir jeg kvitt det problemet også J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar