søndag 15. mai 2011

Snart mandag morgen...

...og nye muligheter for...
...RESTEMAT !
Har du rester etter å ha hatt gjester ,slik som jeg, kan du prøve dette:
(som jeg også har basert på noe jeg har lært av "mentor".)
Fiken med blå-ost rullet inn i skinke, bacon el.l. Bakes i ovnen til kjøttet er mørkt og sprøtt. Nam!

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet ut at det å utnytte rester handler aller mest om å gidde – og så litt om å klare å ha fantasi nok til å se hva restene kan bli til i sitt andre liv.

Tacorester fra fredag er enkel match: Lag en liten pizzadeig og sleng på kjøttdeigen og de grønnsaksrestene som egner seg for steking (stort sett det meste unntatt salatblader, kanskje…)Strø osten på toppen og server med hot tacosaus rørt ut i rømme om du har.
Har du tortillarester også, behøver du ikke lage pizzadeig engang. Du bare ruller kjøtt og grønnsakerestene inn i tortillalompene legger de i en smurt ildfast form og strør osten oppå før du baker dem i ovnen til osten er gylden og tortillaene sprø på toppen.

Ovnsbakt laks med grønnsaker og rømme på søndag og litt rester igjen etterpå? Del laksen i små biter og bland i rømmerestene med eventuelle grønnsaksrester (agurksalat er jo godt om de strimles og blandes i med litt av eddiken). Nå spirer gressløken – og den er kjempegod i laksesalaten. Legg salaten på ristet brød. Kjempegod lunsj !

På samme måte er det veldig kjekt å gjøre med kyllingrester og da er det godt med litt curry og rødløk i rømma – og kanskje en liten sprut majones…

Ellers jeg kjører gjerne alle grønnsaksrestene pluss litt hvitløk med stavmikser og bruker det som en slags bruscetta på ristet brød eller knekkebrød. Eller som sausebasis. Da kan det være lurt å legge ”grønnsaks-suppa” i små porsjoner i fryseboksen.

Alle grillede grønnsaker er nydelig når de legges på ost eller leverpostei for eksempel!
Og om jeg husker å skjære kokte eller stekte grønnsaksrester i små skiver og ta med på jobben blir jeg alltid veldig glad når jeg kommer til lunsjtid - for da har jeg plutselig en liten delikatesse å legge på knekkebrødet mitt :)

2 kommentarer: