fredag 13. mai 2011

Tung, lett, lett...

This walse, this walse... neida dette er ikke et innlegg om kurompa eller Leonard Cohen...
men om at det er så lett å ikke shoppe at det er vanskelig å skrive om det hele tiden...

...derfor skriver jeg kanskje mer og mer om det å ha det bra..
og mindre og mindre om det å spare penger, føler jeg...
Mye kan jo være tungt, tregt, tankevekkende og føre til litt hverdagsgrubling... Men akkurat det å ikke drive med impulskjøp eller å handle klær, sko, smykker, kremer og annet dill er faktisk ikke noe problem. Det er sikkert også fordi jeg bestemte meg så bastant. At jeg visste at jeg allerede hadde handlet litt for mye. Og at jeg har alt jeg trenger for å ha det bra sånn ellers...

Min venninne, og mentor, Hanne sa det jo i fjor. Men jeg trodde liksom ikke helt på henne. At det ikke var vanskelig å ikke handle sko, klær og pynteting. Det var sikkert bare noe hun sa. For i fjor synes jeg det virket nesten umulig... Men nå er det min tur til å si det: Det er jo nesten ingen utfordring...!

Det som er utfordringen er jo å holde ut også i tunge tider, å holde ut gjennom sommeren... og å si nei hvis noen ber meg med på noe som jeg synes ligger i grenseland for hva jeg kan unne meg... eller om mange elektriske artikler i huset ryker på samme tid...
Sånn føles det iallefall idag...
Jeg kan jo ikke vite om det skal føles sånn gjennom de resterende månedene av dette året.
Men til dere som vil sette dere et mål (stort og hårete eller lite og mest av betydning for deg selv)
så er iallefall min erfaring så langt at når man først virkelig har bestemt seg for noe - så er det merkelig LETT.

6 kommentarer:

  1. Takk til dere som leser trofast og kommenterer på bloggen min! Må nevne at det er blitt borte noen hyggelige og flotte kommentarer fra forrige uke - også mine svar... Det er ikke meg som har fjernet dem! De er på en eller annen måte bare forduftet! Det er jeg lei meg for, og håper at de dukker opp igjen like mystisk som de forsvant!
    Hilsen Siri

    SvarSlett
  2. Inspirerende innlegg! Det forsvant innlegg fra vår blogg og, men nå er de tilbake!?

    SvarSlett
  3. Takk :) og da håper jeg at mine forsvunne kommentarer kommer på plass igjen også...!

    SvarSlett
  4. hei -
    Etter å ha fulgt bloggen siden jeg hørte deg i Ekko for noen måneder siden,la jeg inn min første kommentar sist uke , og den er vekk... Den var et apropos til å reise, og budskapet var at om vestlandet er innenrekkevidde med buss , er det mulig å få seg en padeltur " i havet vest der ute..." - inkl. losji. I mellomtiden har jeg sett den anbefalte Schrødingers katt - spennende! "Balanse"

    SvarSlett
  5. Hei :) ja - og takk for generøst tilbud ;) Jeg mistet flere kommentarinnlegg her en dag - de bare forsvant i løse luften...
    Hyggelig at folk følger med !

    SvarSlett
  6. Helt enig med deg! Jeg hadde bestemt meg for å ikke handle klær i hele år, og foreløbig har jeg bare gått på èn bom. Jeg kjøpte en jobbgenser med logo, som del av uniform, og tenkte derfor ikke over det i det hele tatt. Den ble jo kjøpt på jobb og ikke i en klesbutikk. Men DE klarer jeg lett å holde meg unna. Jeg har på veldig kort tid endret holdning helt. Jeg trodde det skulle bli vanskelig, men så er det faktisk ikke det når man lærer seg å tenke litt annerledes ;)

    SvarSlett