søndag 23. januar 2011

En tankehake om penger

Ei utstrakt hånd, ..men må man spare og sanke for å ha noe å gi?
Det nærmer seg slutten på januar. Da får jeg en god oversikt over hva jeg har brukt penger på den første måneden. Med smått og stort. Telefonregninger. NRK-lisensen. Kjøttdeig på tilbud. Og billige tomater (stort sett)...

Intensjonen var å senke levestandarden min. Uten å senke livskvaliteten. Og det har så langt ikke bydd på store utfordringer. Jeg har det bra! Jeg driver ikke med selvtukt. Jeg gleder meg over det jeg pleier å glede meg over og savner ingenting. Jeg blir ikke lykkelig av shopping. Men det har jeg heller aldri hevdet.

Utgangspunktet for sparingen er også positivt begrunnet: Deler av det jeg legger til side økonomisk ønsker jeg å bruke på noen som trenger det mer. Det som får meg til å undre meg i dag er at alle gode tanker om å spare og handle minst mulig gir tankene mine et nytt og fremmed fokus.  Jeg kan altså merke at jeg har begynt å tenke mye mer på penger enn jeg har gjort tidligere. Jeg ble skikkelig sur når jeg mistet en pantelapp på 40 kroner i butikken. Jeg fikk hjerteklapp når jeg trodde jeg hadde mistet en hundrelapp ut av lomma mens jeg gikk på ski...

Jeg har ofte satt pris på en egenskap jeg tror jeg alltid har hatt: Jeg har aldri brukt mye energi på om bilen er blitt litt bulka - eller om jeg mista en hundrelapp ut av lomma... Jeg har alltid tenkt at penger er penger, og tross alt bare det - en praktisk og uungåelig del av det moderne livet. Ikke noe å bruke mye energi på.

Så nå må jeg altså slappe mer av! Jeg må passe meg!
Dette blir jo helt tåpelig hvis jeg  skal bli opphengt i penger...

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Leste om deg på Dagbladets nettsider.
    Og måtte smile litt av det du skriver først her om januar og oversikt over økonomien.
    Jeg tenkte akkurat det samme og har satt opp et skjema der jeg fyller inn hvor mye jeg bruker på mat og drikke.
    Tanken bak er å få en følelse på hva min kjære og jeg bruker, hvordan jeg kan utnytte det jeg handler inn best mulig, i tillegg til å bli flinkere til å bruke mer belgfrukter og mindre kjøtt (vi holder oss litt unna kjøtt når vi er ute på tur).
    Vi skal på lang reise med bil (som blir en campervan, vi skal bo i den) og da må vi være veldig økonomiske med mat og drikke. Synes derfor det er greit å venne seg til tanken nå.

    SvarSlett