torsdag 24. mai 2012

En annerledes vår enn i fjor..?

Jeg sitter her og lurer på hvordan livet mitt har endret seg. Hva som har blitt varige endringer etter 2011; det året da jeg hadde et forbruk nærmere null... Noen ting er annerledes nå enn for et år siden, men mye annet er vel akkurat som før.


En del rot og utsatt arbeid er det fortsatt her - slik det alltid har vært...
Jeg har organisert mye, kvittet meg med masse unødvendige utgifter og rot. Jeg har fått oversikt over hva jeg vil bruke både tid og penger på - og sitter igjen med en større trygghet om hvordan jeg generelt vil ha det.

I det nye året så langt har jeg brukt litt mer penger på egenpleie, kurs og på mat - og nå har jeg til og med kjøpt meg en ny mobiltelefon! Jeg ser at en sånn smart-telefon bringer både gleder og bekymringer- og merker allerede at det er lett å bli fanget av noen tidstyver der - så her gjelder det å passe på...

Når det gjelder andre ting som hus og hage har jeg brukt minimalt både tid og penger. Men jeg føler at det er på tide å brette opp ermene og gå igang med noe i hage og i ute-rom nå snart!
For det å bruke litt tid og penger på å få på plass noen stauder som kan klare seg selv - og ta¨ vare på terrassen slik at den ikke råtner er virkelig gode investeringer. Det er selvsagt god økonomi å ta vare på de verdiene jeg allerede har på en god måte-  slik at hus og hage ikke synker i verdi, men holder seg så bra som mulig! Latskap er heller ikke bra...

Men når man ikke har bil er det en utfordring å skaffe seg det man trenger for å ta et kraft-tak i hage og hus!
Det er vel i sånne tilfeller jeg savner bilen mest. Låne eller leie bil går selvsagt fint - men da må jo ting planlegges godt på forhånd.

Jeg er fortsatt en rotekopp - og trenger fortsatt ofte å ta meg selv i nakken for å holde orden rundt meg.
Men jeg er også veldig fornøyd med at jeg ikke er så streng med meg selv - og har evnen til å  la ting ligge for å bare nyte livet også...

Så det å få til en passelig balanse mellom aktivitet og ro er vel et aller viktigste: Rydde og ordne og gjøre fint til sin tid - og så å kunne "la ting skure" når det er nødvendig også...!

4 kommentarer:

  1. God morgen, Siri!

    Det er viktig å finne balansen mellom latskap og tvangsnevroser :) Her om dagen var Mannen og jeg veldig slitne. Vi så på den store oppvaska og alt rotet på kjøkkenet, og jeg sa at 'den oppvaska tar igjen fra oss' og foreslo at vi slappet av ute i det fine kveldsværet. Han var enig :)

    SvarSlett
  2. jupp, der er jeg også. Har lite lyst å leve etter en streng timeplan men innser at jeg ville fått det bedre med litt mere struktur på tidsbruken. Så da gjelder det å finne den riktige balansen. Hvis man bestemmer seg for visse rutiner så er det kanskje enklere lurer jeg på. For eksempel bestemme seg for at fredager det er vaske og ryddedager. Søndager er ut på tur dager. Meditasjon er det første jeg gjør om morgenen oppe av senga osv osv. Og internet går jeg ikke inn på før etter kl 18. Vel det er mine forsetter iallfall :)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en bra plan! Jeg trenger også slike kjøreregler for meg selv- iallefall i perioder... Jeg liker planer og rammer - og så liker jeg å kunne "gi f.." i planene også en gang i blant! Akkurat sånn skal det være :D

    SvarSlett