mandag 30. juli 2012

Hvordan finne den optimale måten å leve livet sitt på?

Jeg har hatt mye tid til å tenke i det siste... Og jeg har tenkt mye på hvordan man best kan leve livet sitt... Best for seg selv - og best for verden...
Store vidder gir store, romslige tanker...
Selv om jeg kjøper meg både klær og kremer i år har jeg på ingen måte kastet meg på handle-racet igjen... I tillegg har jeg funnet enda større ro-  og gleder meg over de minste ting...
Sånn som jeg har det nå er det nesten ingenting som skurrer. Jeg har alt jeg trenger, har ro med meg selv - og ser at slik jeg lever nå kan jeg leve lenge (...så sant jeg og mine holder oss så friske og glade som vi er i dag!)

I den tida hvor jeg har gått igjennom alle deler av livet mitt - for å finne ut hvordan det kan leves enda mer optimalt - har det dukket opp noen tanker om hva som bør være til stede for et bærekraftig liv - et liv som etter min mening også innebærer at det bør kunne leves av de fleste både nå og i framtida...

Å bosette seg i nærheten av jobben sin - eller å gå  igjennom hver minste detalj av forbruket sitt - er kanskje ikke noe for alle... Men å ikke "pusse opp for moro skyld" - eller gi seg selv en kvote på hvor mange og lange flyreiser man foretar i løpet av et år burde kanskje være noe de fleste kan få til???

Jeg har kommet fram til noen "litt større" punkter, men det er sikkert mye jeg ikke har tenkt på også...
Dette er det jeg har skriblet ned så langt:

1. Å ha en meningsfull jobb som ikke forurenser eller forstyrrer andre, men gir trygghet og bærekraft for framtida tror jeg er en viktig forutsetning.

2. Å kunne se de store perspektivene, og å forstå verden på en holistisk måte tror jeg hjelper for livsgleden og verdiperspektivet. Et syn på verden der man føler at sitt lille bidrag gir mening og er verdifullt - og hvor man unngår fundamentalisme og fordømming generelt - vil nok også øke meningen for hver enkelt.

3. Selv om man er engasjert og bryr seg om de store linjer er det nok også viktig å kunne se verdien i de helt små ting. Å føle lykke - og for eksempel å kunne glede seg over en liten tur i skogen, en varm kopp te i solnedgangen eller en grytidlig morgen ved havet - er en gave i seg selv.

4. Å hoppe av kjøpekarusellen frigjør tid og ressurser, gir større rom for kreativitet - og vil kunne bidra positivt for alle i det lange løp. En økosofisk holdning til verden og naturen vil jo på sikt gi en bærekraftig verden for alle!
Himmelen over rekkehuset gir små lykke-øyeblikk...
At jeg repeterer dette gang på gang må ha med å gjøre at jeg føler at dette er så enkelt - likevel føler jeg noen ganger at mange signaliserer at mye av dette virker vanskelig. Jeg er en vanlig dame med et vanlig liv - (noen blir sikkert overrasket over hvor vanlig jeg lever...) Men noen store grep har jeg tatt. Kort sagt har jeg jo bare stoppet opp og funnet ut at det går an å gjøre dette livet veldig, veldig enkelt...

Det er lett det!


12 kommentarer:

  1. Ja, det kan gjøres veldig enkelt. Men det virker nok vanskelig og komplisert for mange på tross av det. Det er jo noe nytt, noe uvant og da virker det kanskje ikke så lett allikevel. Fine punkter! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) uansett er dette en konstant prosess... Jeg er iallefall hele tiden underveis... heldigvis! Hilsen Siri :)

      Slett
  2. Takk for din berikende blogg, du er med på å sette fokus på de viktige tingene i livet.
    Fikk endel skattepenger tilbake her om dagen, har ikke hatt det så travelt med å bruke dem. Føler meg så mett på materielle ting for tida. Mangler verken klær eller andre ting.
    Idag fikk jeg tak i 2 kasser bringebær på tilbud, rørte halvparten til syltetøy og har lagt både det og resten av bæra i fryseren. Setter pris på hjemmelaga syltetøy, men også bær generelt, spiser det nesten hver dag.

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Jeg var ute og plukket bær i går jeg og... leste forresten at aktiviteter som bl.a. bærplukking faktisk gjør at vi skiller ut lykkehormoner i hjernen... og sånn føles det og!!! :))..Herlig å spise.. men også sunne å plukke, altså.. vinn-vinn! ;)

    SvarSlett
  4. Det enkleste er å begynne med de små tingene. Som hva vi kjøper, og så får det bre seg som ringer i vann. Nå er jeg i Torrevieja, Spania, og jeg har knapt lyst til å kjøpe noe. Ikke trenger jeg det heller. for øyeblikket ;)

    Ellers tror jeg det optimale forandrer seg underveis ;)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Koste meg med den flotte reportasjen om deg i Kamille i går. Du er virkelig inspirerende og et forbilde! Bloggen din er til god hjelp for meg som har vært sykemeldt i et halvt år pga utbrenthet. Jeg har virkelig fått gjort meg noen tanker om veien videre...og istedet for å se begrensinger, har jeg etterhvert begynt å se mulighetene i det å måtte gjøre noe annet enn det jeg har gjort de siste 30 årene. Jeg føler meg av og til som en "klisje" på en jente midt i livet...men er også takknemlig fordi jeg får en mulighet til å snu livet til noe bedre. Tenk at jeg i mange år har hatt det så travelt og følt meg så låst i krav og rutiner at det har føltes som et fengsel. Og ikke sett at det har vært muligheter til å komme ut av det. Men det har det jo så absolutt vært... Jeg har bare vært for sliten til å se de......
    Takk igjen for mange tankevekkende innlegg på bloggen din:-)

    Hilsen Inger :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så utrolig hyggelig at du har fått noe ut av bloggen min! Lykke til med veien videre !!! Mange hilsner fra Siri :)

      Slett
  6. Hallo Siri,
    Du har mange gode refleksjoner som du formidler på en inspirerende måte. Derfor er jeg ofte innom bloggen og leser.
    Som småbarnspappa til en jente på 6 år og med travel jobb i tillegg så føler jeg meg ofte spist opp av hverdagen og at jeg ofte lever (på tvers) av hvordan jeg kanskje burde. Da er det fint å lese litt her og se gleden i de små tingene som kanskje drar en i en mer bærekraftig, ikke minst på personlig nivå, retning - om enn med små, små skritt. Jeg fisker og jakter, samler sopp og bær og prøver å bruke naturen i nærmiljøet sammen med datteren min, og vi finner stor glede i både aktivitetene og resultatet.
    Så selv om jeg fra tid til annen gripes av litt dårlig samvittighet når jeg leser bloggen din - er den en viktig inspirasjonskilde i hverdagen. Takk skal du ha!
    :-)
    Vennlig hilsen
    Olav

    SvarSlett
    Svar
    1. Så inspirerende for meg at dere har glede av det jeg skriver!!! Ingen grunn til dårlig samvittighet.. det har ingen noe nytte av.. med små barn er behov og ståsted helt annerledes enn hos meg nå... Med åra kommer større handlefrihet...og færre behov på en gang ;-) Hilsen Siri

      Slett
  7. Det er nok mange som savner å kunne "gire" litt ned i hverdagen. Ta det mer med ro og dempe forventningspresset. For mange så er det nok vanskelig dersom de befinner seg i miljøer hvor man definerer seg selv og egen suksess på bakgrunn av status(symboler), som dyre biler, riktig adresse, osv. Vi er ganske enkelt flokkdyr med behov for tilhørighet, og det kan være vanskelig å skille seg ut fra gruppen og forventningspresset mange opplever i den sammenheng.

    Selv så fikk jeg en skikkelig oppvåkning for noen år siden over hva som var viktig for meg. Likevel så må jeg i dag innimellom tråkke på bremsen og minne meg selv om det selvfølgelige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du nok rett i... derfor er jeg glad når jeg opplever at ganske mange unge tenker litt annerledes.. Det gir håp for framtida! :)

      Slett