lørdag 16. april 2011

La bilen stå… og klem et tre i stedet :)

Ok: Her kommer mitt innlegg i bensinprisdebatten:

I 2005 sammenlignet bladet Motor prisene på bensin, trikk, rødvin og melk i 1950 og fram til 2005, og la konsumprisindeksen (KPI) til grunn.

Utregningene deres viser at bensinprisen ligger et godt stykke under KPI, mens en trikkebillett ligger langt over.

I 1950 kostet en liter bensin 0,88 kroner. Skulle bensinprisen ha fulgt KPI ville den i 2005 ha vært på 13 kroner og 47 øre. En billett på Oslotrikken, derimot, kostet 25 øre i 1950.

Skulle trikkebillettprisen ha fulgt KPI ville billetten i 2005 kostet 3,90 kroner. Da kostet den kr. 20... Og nå!!!
For ikke å snakke om økningene på prisene til NSB! I tillegg kan man jo tenke litt over at bensin er et fossilt brennstoff som faktisk er en ugjenvinnbar ressurs. Jeg synes ikke folk skal klage mer over bensinprisene, jeg...

Uansett er det helt greit for meg at jeg ikke brenner bensin for tida... Men billettprisene til kollektivtrafikken kunne man kanskje gjort noe med…?

Det var det…
Da vil jeg slå et slag for å gå ut i skogen i stedet. Det er allerede ganske bart og nesten tørt! Men gummistøvler er gode å ha. Skogtur er gratis, helsebringende og der er det masse energi å hente! Jeg tror disse  ”treklemmerne” har oppdaget noe her…
Jeg liker å suse gjennom skogen. Men når jeg er i skogen nå kjenner jeg at jeg ikke alltid behøver å sprinte, jogge eller gå hele tiden heller...
Jeg anbefaler å lukke øynene og bruke et tre som ryggstø -  og la skogens ro senke seg helt inn i margen!
Du behøver jo ikke å klemme det!
Du kan jo bare lene deg til detJ
Å være stille alene i skogen
det er i hvertfall noe alle burde unne seg en gang i blant!

6 kommentarer:

  1. God påske Siri!
    Og det blir det med evnen din til tilstedeværelse og se det store i de enkle ting!

    SvarSlett
  2. Godt poeng angående bensinpriser. Jeg synes det er helt greit at drivstoff er dyrt, men som du påpeker - da burde kanskje andre ting være billiger, som f.eks kollektivpriser.
    Nå er det vel slik at det er sjelden man tar bussen/trikken/toget for opplevelsens skyld, det er vel helst for å komme seg fra A til B.
    Da er det vel litt begrenset hvor hensiktsmessig det er å gå i skogen, destinasjonene er forholdsvis få. Selv om man er o-løper....
    Ha en fin helg, Siri.

    SvarSlett
  3. Takk både Tone og Hanne :) ... og hihi, Hanne - mente jo ikke at det å gå i skogen var et direkte alternativ til å komme seg på jobben, feks ;)

    SvarSlett
  4. Hei
    Jeg synes ofte fokuset blir feil. Mange i Norge trenger bilen, og det koster mange penger i året å eie og bruke en bil.
    Mår man oppdrar ett barn eller en hund sier man at belønning og ikke straff er det beste. Så her er det bare å fjerne billetter på buss, trikk og tog. Hadde det hvert gratis å reise kollektivt, hadde mange latt bilen stå. Det er faktisk mer realistisk en det høres ut. Huske at det var en dansk by som innførte gratis buss, flere ruter og hyppigere avganger for en del år siden. Kommunen sparte faktisk penger på dette. Ingen billettsystemer (hvor mange millioner har Oslo kommune brukt på det de siste årene?), ingen kontrollsystemer, ingen tid til kjøp av billetter ( raskere bussruter), ingen behandling av penger, ikke mange resurser til å håndtere busskort til skoleelever etc. mindre resurser brukt til regnskap etc.
    Så til alle som ønsker mer kollektivtrafikk og mindre privatbilisme, skift fokus!

    SvarSlett
  5. Ja skogen er fantastisk! Enten en er der alene eller med familie/venner :)

    SvarSlett