fredag 8. juni 2012

Hva som gjør mitt liv så lett akkurat nå...

Å ta det som det er når det kommer...! 
Spennende: Kanskje er jeg i Gambia om noen uker
- og kanskje flyr jeg bare rundt i skogen her som vanlig...
Jeg tror at en av oppskriftene på et lett liv må være å tenke på det som møter deg av utfordringer her i livet som spennende muligheter... Da mener jeg selvsagt ikke de aller verste tingene. De kan vi selvsagt aldri forberede oss på eller takle på noen annen måte enn skritt for skritt dag for dag...

Jeg mener de små, irriterende tingene som gir litt friksjon og uforutsigbarhet i hverdagen. Har jeg en stein i skoen - så tar jeg selvsagt av meg skoen og rister den ut!
Men låner jeg en bil for å kjøpe en sekk med jord - og det ikke er noen parkeringsplasser igjen til meg - så tar jeg det med ro og tenker at det dukker vel opp en plass om ikke så lenge da... Og er det ikke billetter igjen til kinoen når jeg endelig rekker dit med bussen - og jeg hadde gleda meg til å se akkurat den filmen - så tenker jeg at det var vel ikke meninga at jeg skulle dit likevel, da... Kanskje det heller var meninga at jeg skulle sette meg på kafeen for å treffe noen istedet...?

Jeg kan love deg at livet blir mye mer spennende når man tenker på denne måten - og for meg gjør det livet også morsommere - og mye lettere å leve!

Nå har vi planlagt å reise til Gambia i et års tid snart... Nå nærmer dagen seg, men det virker som vi likevel ikke kommer avsted - på grunn av ting vi ikke kan gjøre noe med. Det er såpass komplisert som at svigersønnen min trenger sin årlige arbeids- og oppholdstillatelse for å kunne forlate landet... Han må søke hvert år - og han må søke et halvt år i forkant, men politiet behandler aldri søknaden inntil rett før den går ut... Og rett før hans tillatelse gikk ut i år ble det streik... Hvis han forlater landet uten at den er i orden vil han være definert som kriminell (ja, det er et lovbrudd å forlate landet uten) og kan dermed ikke returnere til Norge igjen på minst 5 år. Siden han akkurat har begynt i lære (!! :)) betyr dette at vi selvsagt ikke kan reise på denne Gambiaturen! (Dersom ikke tillatelsen mot all formodning skulle komme i posten før den dagen vi skal reise da).

Kjenner at dette er veldig spennende, faktisk! Jeg veit helt sikkert at dette blir en fin sommer uansett... Jeg har penger, venner og godt humør... For det er jo litt pirrende dette; å ikke ha anelse om hvor jeg kommer til å være om en måned... En bitteiten sjanse er det jo fortsatt for at jeg faktisk vil være i Gambia om noen uker - men det kan også hende at jeg er et heeelt annet sted...! Den som lever får se ;)

2 kommentarer:

  1. Kanskje du plutselig befinner deg i en seilbåt på Sørlandet?

    SvarSlett
  2. Ja - det høres jo ikke så verst ut det heller ;) !

    SvarSlett