lørdag 26. februar 2011

Pengene, helsa eller rettferdigheten???

Stadig oftere når jeg handler mat, og andre nødvendighetsprodukter, kommer jeg i en lei knipe etisk - og i forhold til hele prosjektet mitt. Jeg ser nå at jeg har gått bredt ut – og ikke helt fokusert på hva det er jeg vil sette i første rekke. Så nå kommer problemene!

Nå blir jeg stadig oftere stående med frukten, kaffen, dopapiret, eller hva det nå er i hånda og vurdere mellom min egen økonomi, det som er sunt og de varene som gir litt mer til bonden, eller de som er økologiske og bra for naturen. Ei diger ”sausomrøyre” – det må jeg innrømme! Dette er et omtrent umulig valg – for jeg ser nå at jeg kan ikke både spare mest mulig penger - og samtidig handle rettferdig!

Dermed er valget slik:
1. Jeg handler billige merker på fast lavpris, eller dårlige billigprodukter som ikke er bra for meg… For eksempel – hvis jeg vil ha med litt sjokolade på skitur kan jeg få en stor plate 200 grams usunt melkefettberg til under 20 kroner. Vil jeg derimot ha 100 gram 70 prosent sunn, mørk sjokolade koster det ca 35 kroner… Det er mer enn tre ganger så dyrt! Så skal man jo også vurdere om det i det hele tatt er nødvendig for å ha det bra. Men si at jeg satser på den billige dritten; Det gir penger igjen i banken. Og med så mye jeg sparer nå vil jeg, på under et år, kunne grave en brønn for en hel landsby i Burkina Faso …for eksempel.

2. Hvis jeg derimot skal tenke slik de foreslår hos ”grønn hverdag” skal jeg selvsagt satse på varer som ikke utnytter dyr, mennesker eller naturen.
Uansett er målet å handle så lite som mulig. Men når jeg handler skal jeg kjøpe de sunne, økologiske og kortreiste matvarer. Da vil jeg kunne leve sunt og ha god samvittighet samtidig.. På den annen side er jo dette varer som er minst dobbelt så dyre som de billigste produktene. Da blir det kanskje ikke så mye penger igjen til de stakkars barna i Afrika…

Uoversiktlig terreng
I tillegg er jeg ikke alltid helt trygg på de som leverer ”sunt og økologisk og rettferdig”. For dette er også et ”motemarked” – og gjerne for de med god råd…
Og hva med han bonden som sier at han driver økologisk,.. Er det sånn at han kanskje egentlig ikke interessert i at de andre bøndene skal begynne å drive mer naturvennlig, for da vil han igjen tjene mindre på sine ”eksklusive varer”…
Og vet vi egentlig hvor rettferdig den rettferdige handelen er i hvert enkelt tilfelle???

En annen ting jeg ikke vet noe om er om det er sånn at de billigste merkene i butikken – de som ikke ser så ”fancy ” ut og heter euroshopper eller firstprice og slike ting…Er de rett og slett det motsatte av Fairtrade. Er det basert på grisebankede barnearbeidere som sliter livet av seg for luft og ingenting? Har noen tatt opp det tema noen gang??? Og i det hele tatt…

Hvem har oversikten?
Ikke jeg !

2 kommentarer:

  1. HEISANN
    Jeg har forstått at de som driver økologisk er avhengig av at bøndene rundt sprøyter for ikke å få for mange skadedyr på varene sine, de er derfor ikke interessert i at alle driver økologisk. Det er heller ikke noe marked for det ennå. Mye økologisk melk blir blandet sammen med den andre ut til kunden.
    First Price og Euroshopper er billigere i pris fordi de ikke har et så stort reklamebudsjett som andre varer og fordi de ikke blir vist fram på de øverste hyllene, noe de andre merkene betaler for. Se at first Price alltid står på nederste hylle. Kvaliteten er det nok ikke noe i veien med.

    SvarSlett
  2. Aha! Takk for det :) Artig at ingen andre enn søstra mi klarte å svare meg på det !!!

    :)

    SvarSlett