torsdag 8. september 2011

Eggende sparemat!

Jeg er så heldig at jeg har tilgang til gode, ferske, billige egg rett fra en follo-bonde - og da kan man lage mye bra og rimelig mat som metter!
Nå går det i "briks"
Kjøpebrød er både dyrt, usunt og dårlig til tider... Hjemmelaget knekkebrød har lenge vært en slager her...
Men så har jeg lært enda noe nytt - en fin variasjon på hjemmebaksten! Veldig raskt, godt og i tillegg supert for magen uten mel, gjær eller noe annet tull... Det du trenger er frø, nøtter og egg... og havregryn om du vil!

Brødene oppfører seg litt som "pumpernikkel" - eller rugbrød - og er nydelig med både, ost, grønt og sild!

Til en langpanne med myke "briks" trenger du ca:
5 egg
1,5 dl knuste linfrø
1,5 dl sesamfrø
1,5 dl solsikkekjerner
0,5 dl valnøtter og
0,5 dl havregryn
litt salt og vann om den blir for tykk...
(Jeg kjørte valnøtter og linfrø med stavmikser)
Bland det hele sammen, smør det ut over bakepapir i langpanna
og stek det på 190 grader i 10-15 minutter.

Del i passende biter eller "briks" når de er kalde :)
Kjempebra mat!

2 kommentarer:

  1. God morgen Siri :) En kulinarisk opplevelse i form av "briks" ligger til avkjøling på komfyren nå. Men når jeg laga "røra", noe som jeg forøvrig gjorde i går kveld, så ble jeg litt usikker på oppskrifta. o.5 dl valnøtter ble ca 7 nøttekjerner i bunnen av litermålet, så jeg tenkte at kanskje det skal være 0,5 liter?? Ble et kompromiss der da på ca, 2,5 dl. etter mye og hard tenking :D Ser dog bra ut. :)

    SvarSlett
  2. Så bra !
    ...Må innrømme at jeg som regel lager mat uten dl-mål ;) ...så jeg pleier bare å grovhakke noen never valnøtter - og røre dem inn som noe "litt å bite i" mellom de andre ingrediensene. Sist gang pisket jeg eggene skikkelig opp før jeg forsiktig rørte inn frø og nøtter - og da ble det hele litt mer luftig og porøst! De er veldig gode og sunne uansett :D

    SvarSlett