tirsdag 29. november 2011

Hvordan unngå impulskjøperier...

Noen undres på hvordan jeg klarer å la vær å kjøpe klær - og pynteting - og dill til huset. Det er jo så mye som lokker og trekker der ute... 

Enn så lenge klarer jeg meg godt med de gamle tingene mine...
Lurer på om det er igang en ny trend - for når jeg googlet "unngå å kjøpe ting du ikke trenger" fikk jeg en del interessante treff! 

For meg har det vært ganske enkelt å unngå impulskjøp rett og slett fordi jeg ikke går i butikker lenger! Klart jeg går i butikker når jeg skal ha noe, men jeg vet hva jeg skal ha - og handler bare det. Ellers handler det jo rett og slett om å bestemme seg for noe - og å tenke gjennom hva det egentlig er du skal ha. Og så være helt konsekvent...
Men jeg forstår jo at dette er vanskelig for mange - og da er det jo fint å tenke litt igjennom hva slags situasjoner det er som ofte utløser en "impulshandling".
Og nå finnes det faktisk altså økonomiske sider med tips for hvordan du skal unngå impulskjøp-fella! 


Dette er bare en liten smakebit har jeg sakset fra nettet:


"Vanlige unnskyldninger for å gjøre impulskjøp - og hvordan du skal unngå dem":
For et kjempetilbud, her må jeg bare slå til!”
Hvor mange ganger har du kjøpt noe fordi det var på salg? Jeg har gjort det mange ganger selv om jeg egentlig ikke har visst akkurat hvor godt tilbudet var. Det eneste vi vet er at butikkene uansett tjener penger på tilbudsvarene.
Jeg fortjener en belønning nå som….”
Ja, det er viktig å gi seg selv belønninger av og til, men dette er en unnskyldning som lett kan bli brukt litt for ofte...
Denne tingen vil gjøre alt så mye enklere.”
Ofte begrunner vi behovet for noe med at det vil gjøre livet enklere for oss og kanskje gi oss mer fritid, men blir det alltid slik? Hvor mye mer fritid får du når du må ta all overtid du blir tilbudt får å betale for tingen? Og hva om denne fritiden bare brukes til å bekymre seg for hvordan man skal betale regningen?

Osv...


Kanskje dette burde være pensum på ungdomsskolen?
Mye å hente her for de unge som skal ut i kredittkortjungelen også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar