søndag 8. april 2012

Ut mot havet – inni hodet...

«Den gamle mannen og havet» - klassikeren av Ernest Hemingway - er en av de enkleste bøkene jeg noen gang har lest – og likevel er det en av de få bøkene jeg stadig kommer tilbake til... Det samme gjelder «Til fyret» av Virginia Woolf.

Selv har jeg aldri levd med utsikt til havet, men kanskje er bøker som disse to noe av grunnen til at jeg innimellom nesten tror at jeg har det...?
Når jeg lukker øynene er det oftere og oftere havet, kyst, bølger eller dypet jeg ser for meg. På en positiv måte, altså...
Små gløtt av indre Oslofjord har jeg derimot hatt en gang i blant...
Ikke så rart kanskje at vi mennesker har havet med oss. Kroppene våre består av 50-60 prosent saltvann i seg selv. Månen trekker på oss som den gjør med annet vann - og gir oss både flo og fjære...
70 prosent av jordoverflaten er nettopp vann – og på dypet av de største havene finnes fortsatt de mest uutforskede stedene på denne kloden.
Kanskje ligger det også i genene... våre forfedre var avhengige av havet både for føde og ferdsel...
Jeg elsker å se utover vann – særlig der horisonten er langt, langt borte. Kanskje jeg en dag vil bo sånn at jeg kan gjøre dette i virkeligheten også. Men enn så lenge er jeg fornøyd med den horisonten - og de bildene av hav og sjø - som jeg kan skape inni hodet mitt.
Med god hjelp av fortattere som Hemingway, da selvsagt (her nydelig oversatt av Leo Strøm):

«Nå steg skyene som fjell over landet, og kysten var bare en grønn strek med de gråbå åsene bakom. Nå var vannet mørkeblått, så mørkt at det nesten var purpurfarget. Mens han satt og så ned i det, la han merke til det finkornete mylder av rødt plankton i det mørke vannet og det underlige lyset som solen nå laget...»

Fra «Den gamle mannen og havet» s.40

2 kommentarer:

  1. Her var det mye interessant! Har lagt deg til på leselista mi :-)
    Havet fascinerer meg også, - og "Den gamle mannen og havet" er ei nydelig bok.
    Havet er beroligende, det får en til å tenke og få ro når man skuer utover...

    SvarSlett