lørdag 20. august 2011

Det jeg har blitt veldig flink til...

Disse månedene med begrensede muligheter for shopping og aktiviteter har lært meg et par viktige ting. Jeg ser at jeg har blitt enda flinkere til å gjøre ingenting - og det med god samvittighet :)
mange ting får lov til å være som de er hos meg...
Det er mulig at mange synes det er å dra den litt langt å faktisk gjøre latskap til en dyd...
Men jeg lever veldig bra med min !
Dessuten tror jeg det er stor forskjell på aktiv og passiv latskap...
og da kalles det ikke latskap lenger, men "kunsten å gjøre ingenting! :)

Egentlig har jeg alltid vært flink til å la oppvasken stå til dagen etter - om det er det jeg føler for. Og hagearbeid har aldri vært min kjepphest... Likevel; Jeg tror nesten jeg får mer gjort nå som jeg dyrker denne "kunsten å gjøre ingenting" mer som en aktivitet! Jeg får faktisk mer overskudd til å gå løs på oppgaver som "tynning av kratt" og "vasking under badekar" nå når jeg veksler mer bevisst mellom disse ytterpunktene.

Dager der jeg ikke har planer - og minstemann er ute av  redet - får meg oftere og oftere til å tenke: Fint! Da har jeg mange timer til å meditere, tenke eller kanskje gå en tur. Jeg setter av tid til å "gjøre ingenting" - og har begynt å glede meg til disse stundene...

Før ville jeg ganske fort bli litt stresset av en lørdag alene. Mange timer ville gått til å se på noe jeg ikke hadde den minste interesse av på tv... Og jeg ville tenke litt sårt på alle dem som faktisk hadde en armkrok å sitte i mens de konsumerte dårlig tv-underholdning.
Nå føles oftere og oftere slike lørdagskvelder (eller fredag, eller søndag eller hvilken som helst dag...) som en anledning til renselse og ro!
Det er en god følelse!

Det kan absolutt være en krevende øvelse å hygge seg i sitt eget selskap. Men det er en bra målsetting å forsøke å gjøre det. Kanskje kan man begynne med å tenke over alle de hyggelige tingene man faktisk kan glede seg over helt alene - helt gratis! Det går an å lage en liste!

Turer i naturen er en veldig god start  - i alle fall for meg...
...gjerne med fotoapparat i begynnelsen.
Å sitte og glane på ved som brenner ned er også fint.
En stor kopp varm te på en terasse med utsikt (til iallefall en liten flik av himmelen) - og et varmt pledd så man kan sitte lenge - kan gjøre nytten.
Noen enkle yogaøvelser ute mens man kjenner ren luft rense systemet - for dem som mestrer slikt...

Vi har sikker alle våre foretrukne måter å "være helt stille, alene" på.
Jeg anbefaler alle å utforske sine egne!

6 kommentarer:

  1. Hei Siri!
    Takk for enda ett inspirerende innlegg!
    Som tidligere nevnt er jeg også sånn som liker å gjøre ingenting, dog får jeg dårlig samvittighet for det i blant, først og fremst fordi jeg vet at det er ting jeg egentlig burde ha gjort.. men det handler vel kanskje om det å kunne disponere tida si på en fornuftig måte..håper jeg vil en dag menstre kunsten så jeg kan sitte ute og drikke te i timevis uten å bekymre meg for noe som helst:)
    lurte forresten på om det er en spesiell meditasjonsteknikk du bruker?prøver å meditere selv i blant og føler at det hjelper men er selvlært og har lest at man egentlig trenger en "lærer" for å kunne meditere riktig..så ble litt forvirra:b

    SvarSlett
  2. Takk :) Når det gjelder meditering vet jeg ikke om noen vet hva det er "å meditere riktig" - for meg er det å kunne lukke øynene, følge pusten og tenke minst mulig. Det tar lang tid før man klarer å la vær å tenke!

    Men en god start synes jeg er å fokusere på pusten, kroppsdeler etc... Stadig vekk vil tankene forsøke å "lure deg på ville veier" - da må man forsøke å legge merke til hva det var, observere det litt - og så forsøke å "putte det i en eske", "hive det ut av vinduet" eller "sende det ut i universet"...

    Når det er sagt gikk jeg på kurs i transidental meditasjon allerede da jeg var 15 år (uff: 33 år siden!) og har fulgt forskjellige kurs/ yogakurs med meditasjon med ujevne mellomrom opp igjennom åra... (jeg fikk et mantra for 33 år siden, men bruker det sjelden)

    Jeg har også god erfaring med en teknikk (som også finnes på CD)som heter "Indre stillhet".

    Jeg tror enhver må prøve seg fram litt for å finne ut hva som passer best for seg, men det å sette seg ned og lukke øynene, puste rolig og ikke gjøre så mye annet kan være et helt greit alternativ for nybegynnere, tror jeg. Det er bevis at selv dette senker blodtrykket og gir gode helseresultater på sikt! Lykke til :)

    SvarSlett
  3. Du er en klok jente, Siri. Å gjøre ingenting er porten til å finne indre ro. På hytta der jeg sitter er jeg omgitt av store furutrær. Det er en ufattelig ro over trær og grenenes endeløse mønster kan jeg betrakte veldig lenge. Da blir all " burting " uvesentlig for en stund. Det er altfor mye man burde gjøre i hverdagen. Det er litt av hvert man heller burde glemme.

    SvarSlett
  4. Jepp! ...tror du er en av de gode forbilder for den edle kunst av ro og tankespinn ;)

    SvarSlett
  5. Hi Siri,
    Tusen takk for svaret!Tenker at jeg skal bare fortsette med den teknikken jeg kan så lenge den funker:)
    Gratulerer masse med prosjektet ditt i Gambia forresten!Må gjenta meg selv nok en gang og si at du er kjempeflink:)

    SvarSlett
  6. Jo, takk :) -Og å fortsette med noe som funker - det er alltid en god idé! ;)

    SvarSlett