lørdag 4. februar 2012

Om framtidas levevis - der vi deler med hverandre!

Gjenbruk, bytting og deling av bil, hus og hytter - det er framtida for oss alle! Så heng på! 
Her hos meg finner du ikke mye som ikke er arvet, gjenbruk eller fra loppemarked :)
Forrige helg hadde Aftenposten en flott artikkel om den forbrukertrenden som både gjør oss til bedre mennesker - og som bidrar til å redde miljøet :) Grunder Morten Isachsen kaller det kollaborativt konsum. Det er han som har utviklet byttemarked-appen Fibi; (et alternativ til Finn) der ingenting koster penger - og alt gis villig vekk. (... det tar kanskje litt tid å være med på deler av denne trenden for oss som ikke kommer til å investere i en Smart-telefon på en stund, da...men,men...)

Trenden kommer selvsagt fra Amerika og der deler de kollaborativt konsum inn i tre hovedkategorier:
1. Deling på større ting man ikke bruker i det daglige. Via betaling kan vi få tilgang til noe uten å eie det, som bil, sykkel eller en hageflekk.
2. Bruktmarkeder på nett, hvor vi selger, bytter eller gir bort ting som vi ikke lenger har bruk for til noen som trenger det, Her finnes større aktører som eBay eller finn.no og mange, mange nisjenettsteder.
3. Samarbeidende livsstil, som er en utvekslingsarena for mindre håndgripelige ting som tjenester, kunnskap, reise og eiendom. Ferieformen der du sjekker inn gratis og får sove på noens sofa har jo vært en trend i årevis  :)

På denne måten - både i det store og i det små - blir det mindre bruk og kast, men mere "bruk og send det videre" - og å dele en sofa eller en bil gir også nye sosiale relasjoner! De fleste som har levd en stund på denne måten sier at det føles bedre - samtidig som de sparer masse penger! Og når vi i tillegg vet at det er miljøvennlig og hyggelig... ja, hva venter vi på?
Her er det bare å henge med !!!

6 kommentarer:

  1. Jeg liker iallfall veldig godt å snoke rundt i bruktbutikker etter varp. Forøvrig pendler jeg med bil på E18. Akkja.

    SvarSlett
  2. Jaja... men det er faktisk lett å gå glipp av varp når man ikke har bil - så her har det ikke vært noen innkjøp siden bilen røyk... vinn-vinn..? eller bare "spar-spar"... men jeg har ingen store behov heller, da ;)

    SvarSlett
  3. He he :D Man trenger ikke bil, men det er smart å ha førerkort.

    Jeg trenger stadig å frakte både meg og diverse ting, så bil er veldig nyttig. Men jeg liker både å sykle og ta tog :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Det har du jo rett i! Å låne en bil en gang i blant kan jo gjøre nytta :)

      Slett
  4. Vi bor i et sameie med gode naboer, felles garasje og masse barn. Min mann foreslo å sette opp noen hyller i garasjen der man kunne sette ut alt av barnesportsutstyr som ikke i øyeblikket passet egne barn. Så var det bare å forsyne seg med skøyter og slalomstøvler når man skulle ut på tur. Han aner nok ikke hvor trendy han var med den ideen. Jeg skal piske på så hyllene settes ut i livet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :)! Selv har jeg satt ting ut på terrassen foran huset når jeg har hatt for mye av noe - og det hender ofte at det kommer noen forbi som trenger akkurat det jeg har lyst til å bli kvitt! Veldig bra :D

      Slett