lørdag 25. februar 2012

Plan for første søndag i fasten...

...og uten at jeg noen gang har vært henfallen til religiøs utfoldelse - så kan man jo ta med seg noe av det som er bra med gamle skikker også :) Så har jeg bestemt meg for å vie denne søndagen fullstendig til meditasjon, faste og egenpleie!
Hehe.. Jeg liker disse gamle reklamebildene...
Det blir ikke noe karbad på meg,
men å bruke en dag eller to på å faste, bare drikke
- eller  drikke mye - og spise bare litt;
feks litt kokte grønnsaker  eller  oppskåret frukt
 - og rense seg selv både inni og utenpå
- det har ingen vondt av en gang i blant :)
Jeg har lagt opp programmet for i morgen allerede - så flere kan henge seg på og gjøre det samme :)

1. Meditasjon - en god start på en hvilken som helst dag: 
Jeg skal stå opp ganske tidlig - og meditere minst en halv time før jeg gjør noe annet.
En meditasjon som jeg liker godt om morgenen er den der jeg først bare sitter og legger merke til pusten min. Etter en stund blir pusten dypere og langsommere - og jeg tenker at den renser hver del av kroppen min fra toppen av hodet, så del for del - nedover helt ned til tærne. Deretter tenker jeg at hjertet mitt er som en varrm, gul, energisk sol som sprer seg ut i hele meg og deretter fyller hele rommet - og til slutt strekker seg ut og fyller hele universet. Mens jeg sitter sånn og kjenner meg full av lys og energi forsøker jeg å tenke at jeg ER denne energien - eller gjentar affirmasjoner som : " jeg er frisk, energisk og kreativ" - alt etter som hva jeg føler behov for den dagen.
Det er viktig å ta seg litt tid etter meditasjonen slik at roen får "sette seg" - slik at man ikke bare "rusher" videre, men kjenner tilstedeværelsen - og tar denne tilstanden med seg videre i resten av dagen.
Drikke, skylle, rense, lutre, klargjøre, gjennom-sildre og forberede kropp og sjel på  vår og lys....
2. Væske er viktig: Så er tiden kommet til å koke seg vann - og for eksempel lage ingefærte med sitron eller lime. Det gjelder bare å hakke en god del ingefær og legge det i en kanne, presse saften ut av en sitron eller lime - og helle masse kokende vann over. La det stå å trekke litt slik at ingefærkraften blir trukket godt ut.

3. Yoga: Mens teen god-gjør seg passer det kjempebra å bruke litt tid på yoga.
Jeg kommer til å gjøre sol-øvelsen mange ganger etter hverandre. Først langsomt og med fokus på pusten i hver eneste bevegelse. Deretter en 5-7 ganger dynamisk. Så er det viktig å ligge "døds-stille" på ryggen (savasana på sanskrit) og kjenne kroppen roe seg. Så vil jeg gjøre noen langsomme, rolige øvelser som universal-stillingen og minst en skulderstående stilling. (For de som ikke kan yoga kan jo "tøye-øvelser" med stort fokus på langsomme bevegelser og pust være et fint alternativ!)

Nå er det på tide å drikke teen som er sterk, god og rensende!

4. Andre aktiviteter:
Det er mye man kan fylle en slik innadvendt og rensende dag med... For meg passer det godt å fortsette å bruke litt tid på å rydde i skap og skuffer.
En tur ut i frisk luft skal jeg også få til mens det er lyst ute fortsatt. Men i rolig tempo med stor tilstedeværelse og fokus på her og nå!
Å ta seg tid til å lese i en oppbyggelig bok passer også godt på en slik dag :)

Husk å lage mye vann i karafler og glass.
Vann med appelsinskiver, agurkskiver eller sitron er ekstra fristende!

5, Egenpleie: Før det blir for sent på kvelden skal jeg fylle varmt vann i et stort kar og fylle på med havsalt. Og så skal jeg bruke en halv sitron, vanlig salt - eller sukker - og olivenolje til å skrubbe hæler og fotblad :) Når føttene er bløte, skrubbet og tørket skal de masseres inn med litt olivenolje til slutt.
Kanskje legger jeg en ansiktsmaske av honning etter å ha brukt den samme skrubben i ansiktet også :)
(Nei - jeg kommer ikke til å bruke den på bena først - og så i ansiktet - men kanskje rett og slett omvendt ;)

Husk: Drikk, drikk, drikk! (vann altså - eller urte-te - eller hjemmelaget juice eller smoothie?)
Smoothies og hjemmelaget juice er også lov :)
 Har du prøvd gulrot-eple- og ingefærjuice???
6. Nedtrapping og forberedelser for en god natt: Før jeg legger meg skal jeg meditere en gang til - og avslutte med å tenke igjennom alt jeg har å være takknemlig for. Til slutt skal jeg se for meg hvor opplagt og frisk jeg kommer til å være neste uke! Renset. Frisk. Klar.

Og så skal jeg gå til sengs i rent, duftende sengetøy - og sove godt! :)

10 kommentarer:

  1. Høres fantastisk deilig ut. Det minner meg om fastedager med hjemmelaget gulrot/rødbet/eple/appelsin juce jeg ofte gjorde før. Kanskje jeg rett og slett skal ta en slik dag i morgen - kun til meg og kroppen min :o)

    SvarSlett
  2. digg! skal følge planen din! men etter jobb. For skal på jobb. først. Men etterpå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lurt å spise litt når man jobber, ja ;)

      Slett
  3. Åh.. Den meditasjonsteknikken vil jeg prøve meg på!

    SvarSlett
  4. Hei, må bare si at jeg liker bloggen din og griper ideen med simple living, har gitt meg noe å tenke på og tenke over.

    SvarSlett
  5. For et fint innlegg! Du inspirer sånn! Jeg prøvde meg på en slik dag i forrige uke; masse vann og litt frukt kombinert med en liten sykkeltur og masse frisk luft. Men det ble rett og slett for mye for kroppen min, og neste dag var jeg kjempeforkjøla. Men det sier kanskje mye om at jeg har mye gifter i kroppen min som frigjøres når jeg renser meg, så jeg skal ikke gi opp, men snarere prøve igjen. Kanskje med programmet ditt? :) Du beskriver meditasjon så bra, men selv er jeg dårlig på å ta meg tid til det. Men jeg har jo tid, jeg kunne for eksempel gjort det nå, istdet for å sitte å lese om det på den fine bloggen din :P Ha en god dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. hihi ;) Men min erfaring at man kan rekke mye av begge deler - om man kutter ut Tven litt :) Lykke til neste gang ! Hilsen Siri

      Slett