tirsdag 12. juli 2011

Billig turmat med ny vri!

Som et lite kinder-egg er denne fine turmaten;
Billig, sunn og veldig god :)

Scones med blåbær!
I dag fikk jeg lyst til å ta med noe å bite i når jeg og min gode nabo skulle ut og drive mer matauk i skogen. (Mer kantareller og mer blåbær fant vi, selvsagt).

Scones inneholder ikke gjær, men bakepulver.
Derfor er de raskere å lage - og passer godt som alternativ til vanlige rundstykker (spesielt for dem av oss som til tider kan være sensible for den litt uheldige kombinasjoenen gjær og mel )...

Jeg malte noen valnøtter,
brukte litt brunt sukker,
litt salt og litt grovbakstblanding med mel,
et par teskjeer bakepulver,
litt havregryn og litt malte linfrø.
Masse blåbær!
Så stekte jeg sconsen på 125 grader i et kvarters tid.
De kan serveres som de er - eller med kremost for eksempel...

Jeg hadde dem med i sekken i en gammel melpose - papirposer bevarer skorpene på bakverk!

Smakte kjempegodt til turkaffen.

2 kommentarer:

  1. mmmm ser yummy ut:D Liker alle dine oppskrifter Siri, takk for at du deler med oss!:)

    SvarSlett
  2. Hyggelig ;) Jeg reagerte litt etterpå selv på at jeg ikke hadde olje eller smør i oppskriften, men det gikk helt fint !

    SvarSlett