mandag 18. juli 2011

Memento mori!

Husk; du skal dø!
Jeg har en teori om at veldig mange av dem som haster rundt og lever et hektisk, overflatisk liv der de jobber og jobber for å kunne kjøpe seg mer og mer egentlig bare forsøker å fortrenge sin egen dødsangst…
Å ikke hele tiden fylle livet med ting og hendelser krever også et slags mot...

Selv er jeg ofte - og med jevne mellomrom - grusomt klar over at jeg skal dø. At jeg bare har en stakket stund her på jorda. Jeg synes livet er skummelt nok som det er – og føler absolutt ikke behov for å hoppe fra fjell – eller ”planke” på jernbanevogner …

Men i tillegg til denne bevisstheten (og at jeg tar meg tid – og tør å forholde meg til dette) så er det vel like viktig at jeg er takknemlig for at jeg lever her og nå. At jeg kan smake og lukte og føle, hoppe og løpe og gå, synge og skrive og le – så lenge det varer…

Det blir jo det samme som å si at man skal ”gripe dagen”, men dette ”Carpe diem” er blitt litt forslitt - litt tamt, synes jeg. Jeg synes det er mer futt i det enda eldre ”Memento mori”. Det som de romerske lederne alltid hadde en slave stående bak seg for å hviske seg i øret når de kom hjem fra en stor seier…

Kanskje ikke så dumt…

Så ville vi kanskje huske å ta vare på dagen i dag.
Men likevel må det jo også være viktig å tro på at det man gjør her den lille stunden man er her på jorda.

Selv om vi er her kort tid så tror jeg at det er mulig å lage ”ringer i vann”.
Gode ringer for framtida - sånn at også de som kommer etter oss kan ha det like bra.
Ringer som kan leve lenge etter at du selv er borte.

Så er man jo ikke helt forgjeves likevel…

4 kommentarer:

  1. Hei Siri!
    Oh dette var som om jeg skulle skrevet det selv:D
    Jeg vet ikke om jeg er redd for å dø men er i hvertfall veldig klar over at denne spirituelle hendelsen vil finne sted en dag og har ikke fått noe angstanfall foreløpig:)
    Det var en interessant tanke om at folk fyller sine liv med masse liksom-veldig-meningsfulle hektiske spennende ovs. aktiviteter og planer så fryktelig nøye og langt som om de skal leve for alltid eller ta alle de opptjente godene med i graven lol:b
    Jeg er også sånn som ofte bare liker å være for meg selv og drive med "mine" ting, uten at jeg føler trangen om å oppleve adrenalinet stige, eller at jeg absolutt må finne 100 ting jeg skal rekke hver dag og den slags.. da jeg var noe ygre følte jeg det var en slags tabu eller "rart" å være slik men nå har jeg heldigvis blitt eldre og klokere og bryr meg mer om indre ro og balanse:)det kommer mye godt av:)
    ville egentlig bare dele mine synspunkter om momento mori:D takk for at du tok opp et så spennede og evig tema:)

    SvarSlett
  2. woow jeg skrev mye:b

    SvarSlett
  3. hehe :)ja: Wow! Flott at andre også tenker litt sånn som meg, da... Jeg tror det meste koker ned til at vi ønsker å bli elsket - og frykter døden... Mye rart vi gjør for å oppnå det ene - og unngå å tenke på det andre... Helt basic, altså, ;)...men det er jo min mening- andre opplever det sikkert helt !

    SvarSlett
  4. annerledes, skulle det stå til slutt der...

    SvarSlett