onsdag 13. juli 2011

Når sant skal sies…

…Og det skal det vel – så er det ikke flink jeg er…
Jeg er med på et eksperiment – satt i gang av meg selv – med meg selv som objekt, subjekt og forsøkskanin. Og jeg blir ikke utsatt for særlig store prøvelser.
I dag ser jeg litt mer på "innsikten" enn på "utsikten"
for en gang skyld..

Det mitt prosjekt viser er derimot ganske interessant – ikke minst for meg selv. Fordi jeg bruker så uendelig mye mindre penger enn før. Og jeg har ingen anelse om hvordan jeg klarte å bruke så mye penger - uten å merke det - sånn jeg levde før!

Jeg bør jo egentlig bare skamme meg!
Jeg har jo vært det rene ødeland! Og det helt uten å tenke over det en gang… Litt "hist" og litt "pist". Hudbehandling og kremer kostet selvsagt en del – et klesplagg her og der – og bøker og kurs og trening…Men: nesten 80.000 på disse månedene.. PÅ HVA DA???
Jeg synes det er skremmende!

Men det er jo også oppmuntrende!
For hvor mye kan vi ikke da spare til sammen? Legge til side.
Og bruke på noe bra!?
Jeg veit at mye ville blitt annerledes hvis alle skulle gjøre som meg – og jeg veit at vår tids økonomiske system er bygget på at vi holder ”kjøpesirkelen” i gang.
Men som det ble sagt i debatten på radio: (for dem som har hørt det, da)…
Systemet holdes i gang fordi folk vil ha mer og mer…

SÅ:Hvis alle var villige til å jobbe mindre - og dermed tjene mindre – så ville likevel alle kunne ha et inntektsgivende arbeid. Og klippe håret på hverandre. Og selge mat og andre tjenester til hverandre. Vi kunne holde et bærekraftig og SUNT økonomisk system i gang – et system som virkelig kunne vare inn i framtida!

Alle ville kunne ha det like bra som meg, faktisk!
OG ha mer tid til å sitte og glane på gresset som gror.
Gå rundt i skauen.
Meditere i friluft.
Være sammen.
Skrive.
Tenke
Lese.
Se.

Når jeg tenker på at jeg kan være en foregangskvinne for et sånt levesett.
Ja, - da skammer jeg meg ikke lenger over meg selv.

Og det er jo bra J

4 kommentarer:

  1. Nei Siri!!! Du har absolutt ingenting å å skamme deg over.
    Og du har så evig rett i det du "forkynner i dagens ord". Og om vi alle hadde tatt oss tid til å tenke litt, så hadde vi skjønt det alle sammen. Men det er også en av "motorene" i kjøpesirkelen/vekstsamfunnet. At vi IKKE skal ha tid til å tenke. Vi skal jobbe og forbruke, tenke minst mulig...

    Ja Siri, du er en foregangskvinne :)

    SvarSlett
  2. takk, men ingen har vondt av å skamme seg bare litt en gang i blant - når det er grunn til det... Hvis man deretter endrer seg og handler annerledes ;)

    SvarSlett
  3. Hei Siri!Jeg er helt enig med Runar:)i at du ikke har noe aa skamme deg over!Det er selfoelgelig kun min personlige mening men jeg synes at du burde staatt i alle avisoppslag som et forbilde paa hva man kan oppnaa helt selv og uten store lidelser sä lenge man har lyst (respekt til Ekko/P2:)...Bloggen din er i hvertfall helt enestaende unik og utrolig oppfriskende ifht all den unödvendige tull og töys man blir konfrontert med i media, paa nettet osv. til daglig. Altsaa, glem daarlig samvittighet!:)hilsen nolik fan:)

    SvarSlett
  4. Jeg takker veldig for støtte og oppmuntring ! Jeg nekter i alle fall å være likegyldig ;) Nå har jeg begynt å se starten på et mulig prosjekt å igangsette i Gambia. Jeg har tenkt å bruke 25.000 der - blant annet fordi jeg har "familie" der. Gleder meg til jeg kan skrive om det - men det blir nok ikke konkret nok før i September.. så følg med :)

    SvarSlett