lørdag 23. juli 2011

For meg er det i naturen freden er...

Etter å ha brukt lamslåtte timer, døgn, på å bli pumpet full av groteske nyheter går verden heldgvis videre for meg i dag når sola etter nitriste timer endelig titter fram igjen. Personlig er det en trøst i at trærne står der, vannet skvulper og vinden rasler med busker og gress - også i dag...
godt at noe "bare er der"
Som alle andre vil jeg jo vite, vil bli oppdatert. At jeg fikk meldinger om at alt var bra med datteren min - som bor og jobber midt i Oslo. Å bruke en tusenlapp på drosje så sønnen min kunne komme seg trygt hjem fra Oslo kvelden i går spiller ingen rolle.

Jeg har ingen spesielle problemer med at pressen nå skriver alle detaljer om det som skjedde i Oslo 22.07.2011.

Men jeg kjenner at nå er det nok for meg.Jeg har fått nok informasjon på en stund . Jeg trenger ikke flere detaljer nå.

Om jeg har venner som sørger og opplever tap vil jeg alltid være der for dem - om jeg har mulighet.
Jeg vil alltid lytte, være der og bistå mennesker i min nærhet som trenger det.
Men dette er ikke min angst nå. Ikke min sorg.
Jeg kjenner at jeg behøver ikke fordype meg mer i de tabloide detaljene nå.

Men jeg har fortsatt håp for framtida. Jeg håper at fler enn meg ser at det som virker totalt meningsløst noen ganger er utenfor hva vi kan forberede oss på.  Selv når noen ting er for f'æle til at vi kan  forsøke å forklare de på noen som helst måte. Det eneste - og beste vi kan gjøre er å vise omsorg og kjærlighet for dem som omgir oss i våre liv - hele tiden!

En gal mann - eller en liten gruppe gale mennesker - kan man aldri forsikre seg mot på forhånd.
Om mannen er "kristenfundamentaist" spiller ingen rolle...
Jeg håper de fleste ser at det hadde vært "en gal mann  -  eller en liten gruppe gale mennesker" også om de hadde vært "Islamistiske fundamentalister".

Måtte vi alle sammen ha som mål å bygge et så trygt, menneskevennlig, fredelig og bærekraftig samfunn for alle, uansett religion, kjønn, legning eller hudfarge i framtida!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar