onsdag 9. mars 2011

Å gjøre hverdagen enklere …

…er både økonomisk og stressdempende. Og det er faktisk ganske lett å hjelpe seg selv. Det å planlegge i god tid er ikke vanskelig når man først venner seg til det… Jeg har for eksempel blitt overrasket over at jeg aldri glemmer handlenett mer!

Før glemte jeg det hele tiden, men etter at jeg bestemte meg for å begynne ”et nytt og bedre liv” har det ikke vært noe problem!
Synes du hverdagen er et strev?
For meg hjelper det ihvertfall å legge litt planer på forhånd !

Det å planlegge middager og matinnkjøp hadde jeg også mye å hente på, og her er rådene fra ”simple living”:

Create a simple weekly dinner menu. If figuring out what’s for dinner is a nightly stressor for you or your family, consider creating a weekly menu. Decide on a week’s worth of simple dinners, set a specific dinner for each night of the week, go grocery shopping for the ingredients. Now you know what’s for dinner each night, and you have all the ingredients necessary. No need for difficult recipes — find ones that can be done in 10-15 minutes

Mye mindre stress med noen små, enkle grep!
Jeg har blitt ganske flink til å handle stort, bruke det jeg har i fryseren og å huske å ta opp det jeg trenger dagen før. Nå nærmer jeg meg en enda travlere periode, med masse møter ut over ettermiddagene - og trenger å tenke enda litt lenger framover…

Her kommer ukas hjelp til meg selv – og kanskje til noen andre?
Oversikt over noe av det jeg allerede har som kan bli middag:
Mange bokser med skinnfrie tomater. Masse egg. Ris, poteter, løk, hvitløk, gulrøtter og fullkornspasta. Bønner og linser som kan bløtlegges.
Forvellede grønnsaker, fiskefileter, kyllingfileter og karbonadedeig i fryseren.

Middagsplan for de travleste dagene den neste uka:
(Uten kunstige stoffer og laget helt fra bunnen på under 30 min!)

Mandag: Hjemmelagd tomatsuppe fra bokstomater. Kokes med litt vann, biter av potet, løk, hvitløk, gulrot og tørkede urter og kjøres til slutt med stavmixer. Smakes til med litt salt og pepper. Vafler med mye egg etterpå til den som vil det,,, (de kan lages mer impulsivt og går raskere å steke enn pannekaker J

Tirsdag: Chilli con carne. Bønner bløtlegges og kokes dagen før. Steke karbonadedeig og løk, blande med en tomatboks og smake til med krydder (jeg koker det med chili og hvitløk også). Serveres med hjemmelagede rundstykker eller brød.

Onsdag: Fiskewok med woksaus og grønnsaker fra fryseren. Kokt ris.

Torsdag: Kylling i kokosmelk med pinjekjerner, pesto, grønnsaker og pasta.

God plan er halve arbeidet ! Lykke til til oss alle!

2 kommentarer:

  1. Peer the X-teacher10. mars 2011 kl. 22:28

    Prima middager dette, Siri. Det er oppmuntrende
    at det kan gå an å få til sunn og velsmakende mat
    på lavbudsjett.

    SvarSlett
  2. ja, ikke sant :) Det krever bare litt oppmerksomhet, planlegging og fantasi! I dag har jeg mesket meg med salmalaks på tilbud ! skal legge ut bilde ...mmm...

    SvarSlett