torsdag 31. mars 2011

Om å nekte å være likegyldig!

Det er veldig lett å bli overveldet av alt som er vondt og fælt og vanskelig i verden!
Men det er noen av oss som nekter å bli overveldet av alt vi ikke får gjort – i alle fall ikke i lengre tid av gangen!

Men det er nødvendig å ta et steg av gangen for ikke å bli overveldet. Og jeg tror likegyldigheten er søsteren til redsel. Da gjelder det å se hva det er man kan gjøre i det små. For det nytter!!!
Det nytter når mange nok sier nei til å bare bruke og bruke uten å tenke. Det nytter når mange nok sier at de ikke vil kjøpe varene til, eller på andre måter støtte, bedrifter som utnytter andre eller ødelegger miljøet. Og hvis mange av oss nekter å bidra til det enorme søppelberget - vil det etter hvert gi resultater.
I virkeligheten er det mye som blir bedre og bedre her i verden
- noe av det farligste er å ikke legge merke til eller tro på det!

Og om du legger merke til det så er det faktisk en motkultur på gang - også når det gjelder å ta vare på den jorda vi har! Og når produsentene merker at det er flere og flere av oss som faktisk bryr oss om hva vi bruker penger på, og hvor miljøvennlig produktene er, vil vi presse markedet over på et riktigere spor. Fordi det lønner seg for dem!

Så et frø!
Jeg ser at det også nytter å så små tankefrø i andre. Alle som har tenkt noen av disse tankene selv blir inspirert når jeg forteller om hvordan jeg forsøker å gjøre mitt bidrag. Det handler om å få øynene opp for en mer rettferdig fordeling av godene i verden. Og å si stopp til den konsumkulturen som har vart alt for lenge. Og å si nei til apati! Og jeg tror flere og flere har behov for å se alternativer. Jeg kan merke en gryende trang hos folk til å legge vekt på andre verdier! Det sprer seg!

Å bestemme seg for å gjøre en forskjell.
Jeg vil også si at det ikke er så vanskelig som mange tror heller… Når man først har bestemt seg for å gjøre noe man tror på, og er innstilt på at det faktisk skal koste litt – så er det i grunnen bare å sette i gang! Sett deg noen viktige mål som du tror du kan klare - og som betyr noe for deg. Skriv dem ned og ta ett skritt av gangen. Min erfaring er at det ikke koster så mye som man tror å tenke litt igjennom hva man bruker penger og tid på…
Så vær så god: Tenk nytt og nyt!

3 kommentarer:

  1. Inspirerende! Selv velger jeg å ikke spise kjøtt, da kjøttindustrien er den største kilden til Co2-utslipp på verdensbasis. Det er mitt bidrag enn så lenge:)

    SvarSlett
  2. Det kan til og med være artig å legge begrensninger på seg selv, fordi man tvinges til å være mer kreativ. Men det er virkelig inspirerende at du tar det så langt!

    SvarSlett
  3. Takk :) Ja, rammer kan være frigjørende mange ganger! Og flott med alle som forsøker å bidra på hver sin måte !

    SvarSlett