søndag 13. mars 2011

Melding om “MediaFaste”

Jeg liker jo hele konseptet ved å forenkle livet mitt. Selv om jeg er veldig glad i både mobilen og PCen min, vet jeg at jeg absolutt kan bli flinkere til å bruke tiden fornuftig. Kanskje vil jeg komme litt lenger i rydde-prosjektet  mitt – eller kanskje kan jeg være mer tilstede med de jeg er sammen med???
Derfor har jeg bestemt meg for å følge enda et av rådene i “Simple Living Manifesto” som anbefaler å ha en mediafri uke. Dette er umulig for meg, men en helg kan jeg nok klare…
Neida - jeg behøver ikke bare sitte og sitte og tenke og tenke -
men jeg må gjøre avtaler på forhånd og jeg skal ikke se på TV
eller bruker Pc eller mobil en hel helg !

Kan dette være noe for noen andre også? Her er hva som står i manifestet:

Limit your communications. Our lives these days are filled with a vast flow of communications: email, IM, cell phones, paper mail, Skype, Twitter, forums, and more. It can take up your whole day if you let it. Instead, put a limit on your communications: only do email at certain times of the day, for a certain number of minutes (I recommend twice a day, but do what works for you). Only do IM once a day, for a limited amount of time. Limit phone calls to certain times too. Same with any other communications. Set a schedule and stick to it.
Limit your media consumption. This tip won’t be for everyone, so if media consumption is important to you, please skip it (as with any of the other tips). However, I believe that the media in our lives — TV, radio, Internet, magazines, etc. — can come to dominate our lives. Don’t let it. Simplify your life and your information consumption by limiting it.
Og fra linken “Zenhabits”:
Try a “mediafast”. Can’t hack a week? Try one day. Cutting all Internet, TV, radio, and reading (other than fiction) for a day would be pretty drastic for most of us. See if you can last.

Jeg skal i alle fall prøve dette en helg; for å rydde mer tid og rom og for å se hva som dukker opp i hodet når jeg ikke blir underholdt hele tida…

3 kommentarer:

  1. Da ville jeg valgt en helg uten sport..... så da blir det vel tidlig på høsten......

    SvarSlett
  2. Finnes det virkelig en helg uten sport? Pappa klarer alltid å finne et eller annet - men han definerer motorsport, sykling og fotball også som sport, da ;)

    SvarSlett
  3. Magnificent web site. A lot of useful information here.

    I am sending it to a few friends ans also sharing in delicious.
    And certainly, thank you on your effort!
    Also visit my web blog - twitter cheat

    SvarSlett