tirsdag 15. mars 2011

Jeg er blitt et hamster!

Nå vet jeg endelig hvordan det oppleves å ha en "buffer" - en sånn en som økonomiske rådgivere alltid snakker om, men som jeg aldri har forstått hvordan man skulle få til! Nå er det plutselig nesten to lønninger på kontoen etter lønningsdag!
Vakkert? Stygt? Kunst? Rabbel? Fattig? Rik?
Virkeligheten beror mange ganger på med hvilke øyne vi velger å se...

Det har kostet!
Det er mye jeg ikke har gjort, kjøpt og brukt i disse månedene. Jeg har ikke gått på yoga, ikke på skrivekurs og jeg har ikke kjøpt noen ting til meg selv av noen art. Jeg har ikke vært hos frisør og jeg har ikke spist på restaurant, tatt med hjem eller vært på kino. Jeg har ikke kjøpt noen aviser, bøker, blader eller kaffe på cafè. Jeg har i grunn holdt meg unna de fleste butikker bortsett fra matbutikkene - og der jeg har holdt meg til billigvarene.
Likevel er det interessant at det er mulig å kutte ned på noen ting såpass drastisk - og dermed kunne spare til andre ting - både til meg selv og til andre på sikt!

Penger kommer - penger går...
Forresten er det bra jeg har strammet inn livremma! Jeg synes det er en overgang at nå når guttungen blir 18 - og fortsatt går på videregående - da får jeg plutselig ca 4000 kroner mindre inn på konto hver måned! Fra den ene måneden til den andre mister man barnebidrag og barnetrygd. Bare fordi "barnet" fyller 18. For det er ikke sånn at han blir spesielt selvforsørgende eller billigere den dagen han fyller 18. Og noen av oss har altså tidligere brukt opp det vi fikk inn på kontoen hver måned. Dette gjelder sikkert spesielt oss i "dameyrker" som virkelig har vært alene om omsorgen i oppveksten til barna. Det krever altså sin kvinne å få dette til å gå rundt! Det kan jeg skrive under på!!!

Men det er verd det :)

11 kommentarer:

  1. *Applaus* Du er kjempeflink!!!

    SvarSlett
  2. jeg takker for applaus :) og det går faktisk veldig greit, altså !

    SvarSlett
  3. Jeg er med på å ta av meg hatten, Siri :-)

    Skulle ønske jeg klarte en brøkdel av det du holder på med!

    SvarSlett
  4. Takk, Jenny :) Alle kan hvis de vil! Men det er faktisk viktig å ville det selv - ikke fordi man føler at man må !

    SvarSlett
  5. Eg må innom bloggen din ofte.Som ei påminning. Og du gjev slik inspirasjon for meg og mange fleir som tenkjer på, men enno ikkje vågar ta skrittet heilt ut; -Til å spare samfunnet og oss sjølve for så, så masse unødvendig dritt. Katastofar i verda påminner meg, og gjev meg bismak over fråtseri og syting og klaging her nord.Du tøffe kvinne, stå på.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for det! Det er veldig flott at noen blir litt inspirert og kanskje bruker deler av konseptet iallefall :) mange jeg kjenner sier også at de vurderer litt mer det de kjøper og hva de egentlig trenger - og da er vi jo på rett vei !

    SvarSlett
  7. Fint at du har kuttet ned drastisk på forbruket ditt, men du imponerer meg uansett ikke.

    Ikke når jeg vet om folk som har fått mye mindre enn deg på kontoen sin, og likevel greier å spare noen få kroner hver gang helt til de endelig får råd til noe som de virkelig har gledet seg til.

    Hva har du tenkt å gjøre neste år da? Skru opp forbruket ditt meterhøyt, kanskje? Kaste alle de stygge, brukte klærne dine for så å shoppe til det tyter ut av deg?

    Nei, jeg er ikke imponert over deg, du er bare èn av mange rike, bortskjemte kjerringer som blogger om din hverdag kun for å skryte, få gratis ting, og ikke selv bidra skikkelig med noe.

    Og de pengene du skal gi bort? Jøss, så "imponert" jeg ble:P

    Du får selge litt unna også, ikke bare slutte å kjøpe. Jævla kjerring

    SvarSlett
  8. Jeg har ventet på at noen skulle stille meg noen spørsmål i den gaten - og jeg er enig i at det ikke er så imponerende! Datteren min er i en situasjon der hun sparer like mye, men forsaker mer - og i tillegg har hun ikke egen bolig, er forsørger og skal komme inn i et ekstremt dyrt boligmarked! Det er mye mer imponerende - og hun blogger ikke om det, nei! Ja, mitt prosjekt er på mange måter navlebeskuende og ikke så mye å snakke om - men jeg har ikke tenkt å handle "rævva" av meg til neste år - eller kaste alt jeg har i 2012. Jeg har nok lagt om livsstilen og blitt mer bevisst enn før. Og ja: Jeg kjenner mange som har fått dette til uten å blogge om det - og som i løpet av livet har vært mye bedre eksempler enn meg! Men det er vel litt drøyt at du blir så provosert av det at du kaller meg "jævla kjærring"? Jeg forøsker jo egentlig bare å fokusere på noe som ikke skal være skadelig for noen, egentlig...?

    SvarSlett
  9. Jeg lurer på hva det mennesket gjør som er så innmari bra her i verden.... ?

    Og hvorfor han/hun tar seg tid til å gå inn å lese bloggen din, og enda mer hvorfor bruke tid på å skrive noe så meningsløst?

    Jeg er jo av den typen som lager da historier til mennesket bak, både fasader og utsagn som dette, og jommen blir dette noe å gruble litt på de nærmeste dagene...

    Som du vet, Siri, vi er mange som synes det er morsomt å følge deg ;-)

    STÅ PÅ!

    Fortsatt god innspurt av påsken ;-)

    SvarSlett
  10. Ja, litt å tenke på her, Jenny :) ...Takk og god innspurt til deg og, vet du !

    SvarSlett
  11. Så modent gjort å slenge dritt som "anonym" :P
    Håper ikke du tar deg nær av dette, det er åpenbart en som kjenner et stikk av dårlig samvittighet der langt under den harde og kalde fasaden.

    SvarSlett