mandag 24. oktober 2011

Mat fra bunnen...

...av kjøleskapet... 
Når man sparer på det meste - og ikke handler mer enn man trenger
- blir likevel noe liggende på bunnen av kjøleskapet. Og det må man jo gjøre noe med!
Eksperiment; hvordan blir det når man koker alt dette sammen???
Jeg husker et program som gikk på TV for en god del år siden: Jeg tror det het "vis meg ditt kjøleskap" og at det var slik at en kokk kom hjem til kjendiser - og lagde mat av det de måtte finne i kjøleskapet deres...
Jeg forsøkte meg på noe av det samme.
For nederst  i kjøleskapet lå det både litt slappe gulrøtter, noen tilårskomne vårløker, løk, bløte tomater, en litt skadet paprika, et åpnet glass med soltørkede tomater, en pakke knuste tomater - og en relativt obskur bit av en gammel kålrot...
Jeg  kappet, skrellet og hev det opp i gryta sammen - og gulrøtter og kålrotbiten rev jeg med rivjern. Jeg lot det koke en god stund - og så kjørte jeg med alt stavmikser (litt sånn som radioresepsjonen på TV, altså :)

Men dette smakte bra! Og ble en ganske tykk saus - som jeg enten kan tynne med grønnsaksbuljong til suppe - eller bruke som pizza- eller pastasaus! Kanskje kan jeg lure i "et par om dagen" i guttungen på denne måten, også !
Kan anbefales :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar