onsdag 18. januar 2012

Lykkelig sånn helt midt på treet...

Noen ganger når jeg ser folk streve etter å få seg mer og mer og finere ting - og observerer at de stresser rundt for å oppnå dette - lurer jeg på om det er meg eller dem det er noe rart med... For jeg har egentlig ingen ambisjoner. Ikke om å bli nummer en. Ikke om å bli berømt. Og absolutt ikke om å gjøre karrière og tjene masse penger.
Noen ganger tror jeg at vi definerer vår lykke når vi definerer selve ordet lykke...
Ofte føler jeg altså at folk bruker veldig mye energi på å skaffe seg ting som de tror skal gjøre dem til lykkeligere mennesker. Markedskreftene forsøker jo å fortelle oss at vi trenger både det ene og det andre for å bli lykkelige... Ja, hele vårt markedsøkonomiske system er vel bygget opp rundt det at folk skal ha alle disse ambisjonene? For ellers ville jo folk være som meg – fornøyd bare de har en god, koselig, trygg jobb, fast inntekt, et greit tak over hodet og kan spise seg mett. Hvis folk ikke higet etter større biler, finere hus eller designinnredet hytte på fjellet – da ville jo hele vårt økonomiske system bryte sammen – ville det ikke?

Så hva er det med meg og mine likesinnede som gjør at vi rett og slett er så inderlig fornøyd med å ha det sånn akkurat passe bra?
Noen ganger lurer jeg på om det er selve definisjonen av ordet lykke som gjør oss mennesker så forskjellige i våre ambisjoner om hva vi ønsker å oppnå...
Da jeg startet prosjektet mitt ønsket jeg å finne ut om jeg ble mer eller mindre lykkelig av ikke å kjøpe ting jeg ikke trengte... Og gjennom hele 2011 lærte jeg faktisk ganske mye om hva lykke er for meg. 

Jeg oppdaget at for meg har det mye å si at jeg hver eneste dag tenker igjennom hva jeg har å være takknemlig for – og i mitt tilfelle er det veldig mye! Det betyr altså ikke at jeg har absolutt alt jeg kan ønske meg... Det betyr bare at jeg faktisk innser hva som er realitetene, hva jeg kan gjøre noe med – og hva jeg rett og slett bare er nødt til å godta er som det er...
Å godta livet sitt kan kanskje være et viktig steg på vei til lykke?

Ihvertfall slik jeg oppfatter lykke i mitt enkle hode... Lykke må vel være at man føler at man er sann og ærlig mot seg selv. At man har frihet og albuerom. At man har tid til å tenke etter hva man virkelig vil med livet sitt – og muligheter og mot til å endre på tilstander som ikke er til det beste for seg og sine på lang sikt.

Jeg tror faktisk jeg er lykkelig bare jeg resten av livet kan ha styring på mitt eget liv, være frisk - og om jeg fortsatt kan glede meg over de små, små hverdagsepisodene som er så lett å ta som en selvfølge. Om jeg i fremtiden også får rom og tid til å se og glede meg over alle de små opplevelsene, synsinntrykkene og naturopplevelsene som bare er der - og muligheter og ha evne til å nyte dem - da skal jeg være fornøyd i massevis!

Lykke for meg må være å virkelig ikke ville  være noe annet sted enn der jeg er akkurat nå - og samtidig være trygg nok til å kunne takle de endringene som likevel sniker seg innpå meg med åpen nysgjerrighet og pågangsmot.
Klarer jeg det - så har jeg det bra ...
Da er jeg lykkelig!

3 kommentarer:

  1. Hei Siri, Er inn og leser bloggen din daglig,blir så kjempe inspirert til å endre levesett!! Ble oppmerksom på Simpel living for noen år tilbake men våget ikkje ta skrittet (frykt). Det har ligget og modnet i bevisstheten og da jeg så innslaget med deg på "nettet" slo det ut i full blomst. Tusen takk til deg!! Kjenner dette er veldig rett for meg!! Håper dette blir et "virus" med stor smitte effekt over hele landet og resten av verden.... Ønsker deg en vakker dag!

    SvarSlett
  2. ...takk for et veldig fint innlegg - jeg har lest d mange ganger, om igjen;-) jeg har et par bekjente jeg gjerne skulle tipset om denne bloggen - men jeg tror d ligger så fjernt for dem at de rett og slett blir støtt av d og tar d ille opp:( Andre igjen, har vært inne og kikket, og blitt inspirert som meg;);) takk!

    SvarSlett
  3. Takk for at dere leser! Det er veldig inspirerende for meg! Jeg hører at mange kjenner seg igjen i det jeg skriver - og det gir iallefall meg masse håp for fremtiden :D !!!

    SvarSlett