søndag 18. desember 2011

Hva er det jeg driver med...?

Miljøvern?, sparing?, selvutvikling?, simple living?, eller fordelingspolitikk i praksis?... Svaret er: JA... 
Og for meg henger dette sammen...
Mulig at tankene mine oppfattes som veldig høytsvevende - men for meg gir dette mening...

Jeg synes det er vanskelig å engasjere meg i partipolitikk eller i en miljøvernorganisasjon - jeg har også litt problemer med både livssynssamfunn og religioner - fordi jeg føler at alt er veldig enkelt og bare handler om hvordan hver enkelt av oss oppfører oss her og nå. Det eneste vi vet helt sikkert er at vi er her... Og det å forvalte det livet vi har nå best mulig og ha det best mulig (med oss selv) er for meg meningen med livet. Det innebærer for meg at jeg personlig gjør så godt jeg kan for å forvalte både de naturressursene og menneskelige ressursene så godt som mulig - slik at de skal være til gagn for så mange som mulig her og nå - og i framtida.

Jeg vet at dette er et veldig, veldig stort mål, men det er meningsfylt for meg å vise at det kan gjøres i liten skala - for å være et eksempel på hva som er mulig...
Hvis hver enkelt av oss (som har alt for mye) reduserer forbruket - og kanskje tilogmed jobber litt mindre - tror jeg mange problemer kunne vært løst! Da er det faktisk mulig - om er villige til det - å innrette samfunnet slik at mer overføres til de som ikke har det så godt som oss - både nasjonalt og internasjonalt! Rettferdig handel og vilje til å betale det varene koster - kombinert med bedre arbeidsfordeling og redusert forbruk - må være veien å gå. Men det krever at økonomene og politikerne også er villige til å tenke nytt!

Hvis vi bruker mindre tid på å sanke ting - og mer på å nyte det som er gratis: Tid til ettertanke, i naturen og med de vi er glad i - så trenger vi mindre - og kan jobbe mindre...
Her snakker vi vinn-vinn, altså! Men det krever at man kan ha flere tanker i hodet samtidig - og at hver og en av oss klarer å forsake en del luksusgoder...
Jeg er villig til å velge et enkelt, godt liv - og jeg vet at det går an!
Og jeg velger å tro at det er mange der ute som tenker som meg - tross alt!

Og så er det jo enda en god nyhet i dette: Å leve så enkelt og "nedpå" som jeg har gjort dette året er veldig befriende, godt og fredfylt. Jeg savner ingenting - og føler at livet mitt er mer harmonisk og ryddig og meningfylt nå som jeg har satt foten ned og hoppet av hele kjøpekarusellen.

Derfor er ikke dette bare miljøtenking - eller bare "simple living".

Det er å leve livet sitt ekte og med minst mulig søppel - både inni og utenpå...
Og det kan jeg anbefale alle! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar