torsdag 22. desember 2011

På slutten av året...

I går hadde jeg venner her på lutefisklag. Alt var førjulsfred og hygge! 
I dag spruter vannet ut av vaskemiddelskuffen på vaskemaskinen, oppvaskmaskinen vasker ikke rent - og vannkokeren går bananas...
Ting går istykker... men det er jo en kjensgjerning at man må
knuse noen egg for å lage omelett ...

...Alt i alt betyr det vel at jeg må ta noen avgjørelser snart om hva jeg skal komme til å synes er nødvendig i 2012...
Og jeg tenker at jeg tror at jeg trenger en klesvaskemaskin...
Jeg har et bilde av meg selv på netthinnen med klesvasken i sekken på jakt etter en ren bekk (PS: Jeg har vaskebrett! :)
...Men det er veldig langt til nærmeste rene vassdrag - og fellesvaskerier finnes ikke enda her på bygda...Og så tror jeg at det finnes noen energibesparende og mer miljøvennlige varianter på markedet enn den jeg har nå.

Oppvaskmaskin er jeg ikke avhengig av. Særlig ikke i hverdagen.
Akkurat i dag; med boller og fat med gamle lutefisk- og ertestuingsrester på i hauger og dynger kunne det jo ha vært praktisk... men det er jo bare en sjelden gang...
Og vi klarte oss godt uten oppvaskmaskin både til jul og nyttår og ved andre festligheter i min barndom. Husker at jeg synes det var koselig å stå ved siden av mormor eller mamma på en krakk og delta i oppvaskritualene ( nei, aldri pappa - når han begynte å engasjere seg i kjøkkenarbeidet ble det oppvaskmaskin med det samme...!)

Vannkoker trenger man jo ikke - men jeg har lest et sted at det er mer miljøvennlig fordi man da bruker bare akkurat den energien man trenger...

Ja, så får tiden vise hva som skjer med innkjøpene etterhvert her i huset.
Følg med ! :)

2 kommentarer:

  1. Hei Siri! Jeg fant bloggen din gjennom en artikkel på nettet, nå har jeg sittet og lest usystematisk gjennom nesten alle innleggene dine! Må si det er herlig å finne likesinnede blant alle disse shoppegale forbrukselskerne som finnes der ute!
    Jeg kjenner faktisk mennesker som kaster panteflasker rett i søpla sammen med plast, papp, og alt det andre! Uforståelig for meg...
    Grunnen til at jeg kommenterer på akkurat dette innlegget er at jeg har hørt at oppvaskemaskin faktisk krever mindre vann OG strøm enn å vaske opp for hånd! Og det skal man jo ikke sløse med ;) Bare et lite tips.. Jeg fant info om det her forresten: http://www.finishinfo.no/better-than-hand-washing.php

    SvarSlett
  2. Hehe! Takk - joda min vaskemaskin humper og går fortsatt innimellom - men trenger ikke bruke den oftere enn et par ganger i uka -siden vi er bare to og ikke styrer sååå mye på kjøkkenet - mange ting kan man bare skylde og bruke igjen, også ;)
    Hilsen Siri

    SvarSlett