lørdag 28. januar 2012

Kort eller langt?... og hjelper det egentlig på etikken å betale klima-avgiften???

På nettsidene til "Grønn Hverdag" har de mange råd om hvordan man skal reise på en «etisk ferie». Stort sett går de ut på å reise miljøvennlig så sant man kan. Og ellers er rådet å heller reise på en lang tur når man først skal ta fly – og så å betale sin klima-avgift selvsagt...
Til himmels - for hvilken pris???
Alt dette er vel å bra. Jeg har jo kvittet meg med min bensinsluker - og jeg har gått, syklet og reist kollektiv – og ikke vært på "flyferie" på de siste to årene...

Men: Jeg har vært på en jobbreise med fly i denne perioden. Og nå ligger det implisitt i jobben jeg har som prosjektelder for et europeisk skoleprosjekt at jeg både reiser på et formøte i Spania om en ukes tid – og at jeg skal på en elevkonferanse med 4 elever til Sicilia i Mai. Dette ser jeg fram til, men jeg vet ikke om det er så miljøvennlig, egentlig...

Om jobbreiser sier «grønn hverdag» svært lite! Mange firma burde sikkert sett på miljøprofilen sin. Jeg har en følelse av at mange private bedrifter gjennomfører et stort antall relativt unødvendige jobb-reiser «just for pleasure». Her kunne vi helt sikkert spart miljøet for mange utslipp? Og hvor etisk er det egentlig «å reise i vei hist og pist» bare man har betalt sine klima-avgifter? For meg smaker det for en stor del av avlat.. for hva blir egentlig disse pengene brukt til? Det å betale en privat klima-avgift - selv om det påviselig bare går til prosjekter for fornybar energi og energieffektivisering – og man kan lese mer om dette hos WWF - er det fortsatt litt "ullent" for meg. Jeg må innrømme at det virker fortsatt litt som å sende penger ut i det store intet - uten å vite helt hva det egentlig er vi får igjen...

Noen som føler noe annet – eller som vet at dette virkelig er verd pengene der ute???

Når det gjelder mine private reiser har jeg ganske ren samvittighet, altså. Ingen flyreiser så lang i prosjektet - og når jeg først skal reise i juni «for å studere Vest-Afrika i monsuntiden» – så skal jeg jo bli der en stund.

Å reise til London for å shoppe er ikke noe jeg noen gang kommer til å begynne med. Uansett hvor store klimakvoter jeg betaler – eller hvor miljøvennlig brennstoffet måtte komme til å bli i fremtiden.

Å komme meg til fjells - eller til sjøen her i Norge - er virkelig en drømmeferie for meg. Og det er faktisk mulig uten å forurense noe særlig i det hele tatt :)

6 kommentarer:

  1. Jeg er forsåvidt enig i at mange bedrifter sikkert har ekstra jobbreiser som de ikke trenger. Samtidig så er jeg i den situasjonen at jeg jobber som resepsjonist på et hotell, og jobben min er avhengig av at folk drar på forretningsreiser... Så for min del, og de ansatte i flynæringen, så "håper" jeg at det fortsetter... Vanskelig dette...

    SvarSlett
  2. Ja - og hvis vi ikke besøker andre kulturer blir vi jo fullstendig nisser her oppe på berget! Min kjære datter jobber også i reiselivsbransjen - så her er det mange tanker i hodet på en gang...Enig! Hilsen Siri :)

    SvarSlett
  3. Man MÅ knuse noen egg for å lage omelett.. Det blir dumt å bli så perfeksjonistisk at man ikke får gjort noe! Internasjonale prosjekter krever at man reiser og treffer hverandre, så det blir feil å ha dårlig samvittighet for dét, syns jeg.

    Grønn Hverdag mener forøvrig at transport av mat er langt midre miljø-problematisk enn konvensjonell produsjon av maten. Jeg ble lettere forvirra da en av representantene for Grønn Hverdag uttalte det.

    Dypøkologi er kanskje idealet, men det er ikke realistisk. Så da får vi fortsette å knuse noen egg :)

    SvarSlett
  4. Ja - og som vanlig gjelder det vel å gjøre så godt man kan med det man kan få gjort noe med - og så rett og slett senke skuldrene og ha det bra med det man faktisk får til :)

    SvarSlett
  5. Dette med klimakvotene betyr jo i praksis at Norge kan kjøpe seg rett til å forurense så mye det måtte ønskes..
    Norges Miljøvernforbundet sammenligner systemet med avlatsbrev faktisk:)
    Det har også vokst opp et helt marked med kvotespekulanter som tjener store summer på dette. Spørsmålet "hvor mye tjener miljøet?"forblir en gåte.
    Forøvrig synes jeg at vi alle kunne klarte oss med mindre flyreising men som sagt noen egg må rett og slett knuses:b
    just my 2 cents:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha! ...så mine "uggene" følelser ihh til klimakvotene er altså berettiget! Uff - ja - ikke lett å holde tunga rett i munnen her.. men jeg har iallefall ikke forurenset omtrent i det hele tatt siden jeg startet dette prosjektet - så min samvittighet er rimelig ren når det gjelder akkurat dette :D

      Slett